• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Belastingdienst balanceert tussen fraudebestrijding en privacywaarborging

25 juni 2025 door redactie

De Belastingdienst zoekt voortdurend naar een evenwicht tussen het opsporen van fraude en het waarborgen van privacyrechten. De aanpak van urgente meldingen loopt tegen complexe organisatorische, maatschappelijke en interpersoonlijke dynamieken aan.

Dit blijkt uit het reflectieverslag ‘De fraudeaanpak en privacypuzzel’ van de Inspectie Belastingen, Toeslagen en Douane (IBTD).

Urgente meldingen

Dit verslag richt zich op het traject van urgente meldingen bij de directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) van de Belastingdienst. Uit onderzoek blijkt dat het verwerken van meldingen over mogelijke fraude lange tijd stagneerde, omdat het proces niet voldeed aan de eisen van de privacywetgeving. Hierdoor werden mensen soms onterecht vaker geselecteerd voor controles of als potentiële fraudeurs bestempeld, wat negatieve gevolgen kon hebben voor betrokkenen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) constateerde eerder al dat dit bijvoorbeeld leidde tot onterecht afgewezen betalingsregelingen. De Belastingdienst moest daarom het meldingenproces herzien en aanpassen aan de privacywetgeving, wat een moeizaam en langdurig proces bleek.

Maatschappelijke druk

De maatschappelijke druk op de Belastingdienst is groot: enerzijds wordt verwacht dat fraude effectief wordt bestreden, anderzijds moet de privacy van burgers strikt worden gewaarborgd. Dit leidt tot een spanningsveld waarbij medewerkers vaak het gevoel hebben dat zij moeten kiezen tussen deze belangen. De vertraging in het aanpassen van het meldingenproces vergroot deze druk en leidt tot frustratie en een gebrek aan energie bij betrokkenen. Tegelijkertijd versterkt deze vertraging het gevoel van urgentie en de behoefte aan snelle actie, wat de situatie verder compliceert.

Organisatorische dynamiek

De organisatie van de Belastingdienst is complex, met veel verschillende afdelingen en rollen die betrokken zijn bij het meldingenproces. Door onduidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden en gefragmenteerde betrokkenheid van medewerkers, ontstaan er miscommunicatie en een gebrek aan een gedeeld beeld. Dit belemmert de voortgang en maakt besluitvorming moeilijker. De versnippering van betrokkenheid zorgt ervoor dat verschillende standpunten en expertises niet goed bij elkaar komen, wat de inrichting van een privacy-compliant proces vertraagt.

Interpersoonlijke dynamiek

De interpersoonlijke dynamiek speelt een belangrijke rol in het moeizame verloop van het traject. Medewerkers hebben vanuit hun beroepstrots en professionaliteit de wens om het beste te doen voor de samenleving, zowel op het gebied van fraudebestrijding als privacybescherming. Door gebrek aan begrip voor elkaars vakgebieden versterken zij echter elkaars terughoudendheid en voorzichtigheid, wat de besluitvorming verder bemoeilijkt. Ook speelt de angst om risico’s te nemen mee bij het toepassen van privacywetgeving.

Conclusie

Het verslag concludeert dat de dynamieken elkaar voortdurend beïnvloeden en dat er geen eenduidig begin- of eindpunt is aan te wijzen. De versnippering, rolonduidelijkheid en onderlinge afhankelijkheid maken het ingewikkeld om het meldingenproces op orde te krijgen. Toch zijn er hefbomen voor verandering: door meer gedeeld begrip, heldere rolverdeling en betere samenwerking kan het proces verbeterd worden. In maart 2025 meldde de staatssecretaris dat het meldingenproces inmiddels gereed is om meldingen conform privacywetgeving te ontvangen, te toetsen en te behandelen, al moeten in de praktijk nog enkele stappen worden gezet.

Bron: Reflectieverslag onderzoek Inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD) ”De fraudeaanpak en privacypuzzel”, 31388-9, 24 juni 2025

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe fiscale regels voor grensarbeiders: thuiswerken tot 34 dagen fiscaal gefaciliteerd
Volgende artikel
Optas-affaire: langdurige strijd om havenpensioenen en toezicht DNB

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

schuld aansprakelijkheid beestuurder

HR: Regeling bestuurdersaansprakelijkheid niet strijdig met evenredigheidsbeginsel

Regeling bestuurdersaansprakelijheid niet strijdig met evenredigheidsbeginsel; geen wettelijke ruimte voor belangenafweging bij één bestuurder

UBO-register privacy

AP: Belastingdienst moet systemen met privacyrisico’s stopzetten

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gebiedt de Belastingdienst om twee systemen zo snel mogelijk te vervangen, en vier andere systemen zo snel mogelijk aan te passen. In een reactie schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen dat hij de Belastingdienst heeft opgedragen om maatregelen te nemen.

zwartspaarder

Internetconsultatie Implementatiewet voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering

Er is een internetconsultatie gestart over de Implementatiewet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering.

voorlopige aanslag 2021

A-G: vergrijpboete bij navordering ook mogelijk zonder uitnodiging tot aangifte

A‑G Pauwels is van mening dat de inspecteur bij navordering een vergrijpboete kan opleggen, ook als de man niet op de voorgeschreven wijze is uitgenodigd tot het doen van aangifte.

Besluit ANBI gepubliceerd

De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd met nieuw beleid over de regeling die geldt voor ANBI’s. Dit besluit bevat de volgende inhoudelijke onderdelen. Dit besluit treedt in werking met ingang van 4 juli 2025. Bron: Besluit van 26 juni 2025, nr. 2025 – 13842, Ministerie van Financiën, Stcrt. 2025, 20215

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

AGENDA

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×