• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Stand van zaken: pensioen en oudedagsvoorziening

6 januari 2014 door Remco Latour

Verschillende ontwikkelingen vergroten de noodzaak om langer door te werken. De AOW-gerechtigde leeftijd stijgt terwijl de fiscaal gefacilieerde pensioenopbouw wordt beperkt. Het kabinet had zelfs in 2015 een extra verlaging van de pensioenopbouwpercentages willen invoeren. Deze versobering is echter verworpen door de Eerste Kamer, zodat nieuwe ideeën zijn geopperd.

AOW-gerechtigde leeftijd

Door de invoering van de Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd wordt de leeftijd waarop iemand recht heeft op AOW in de jaren 2013 tot en met 2023 geleidelijk verhoogd van 65 jaar naar 67 jaar. Vanaf 2014 moet de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd afhankelijk worden van de geschatte resterende levensduur van 65-jarigen in het jaar van de verhoging. In 2013 steeg de AOW-gerechtigde naar 65 jaar en één maand. Vanaf 1 januari 2014 is de AOW-gerechtigde leeftijd 65 jaar plus twee maanden. Het is echter nog maar de vraag of de verhoging zich precies zo ontwikkelt als gepland. In de resterende acht jaren kan immers nog van alles gebeuren in de politieke machtsverhoudingen. Toekomstige kabinetten kunnen breken met het beleid van hun voorgangers.

 

Pensioenopbouw

De Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd heeft ook de mogelijkheden van de pensioenopbouw via de werkgever beperkt. In beginsel accepteerde de Belastingdienst in 2013 een pensioenregeling als de opbouw niet meer bedroeg dan 2% van het pensioengevend loon onder een eindloonstelsel. Bij een middelloonstelsel mocht de opbouw hoogstens 2,25% van het pensioengevend loon zijn. Per 1 januari 2014 zijn de opbouwpercentages verlaagd naar 1,9% voor het eindloonstelsel en 2,15% voor het middelloonstelsel.

 

Verdere afbraak pensioenopbouw?

Met de zogeheten wijzigingsvoorstellen Witteveen 2015 zou de beperking van de fiscaal gefacilieerde pensioenopbouw verder worden beperkt. Zo zouden de opbouwpercentages in 2015 dalen naar 1,55% (eindloonstelsel) en 1,75% (middelloonstelsel). Ook was er een plan om het pensioengevend inkomen te maximeren op € 100.000 euro. Boven dit bedrag zou de pensioenpremie niet meer aftrekbaar zijn. De Eerste Kamer ging echter niet akkoord met dit wetsvoorstel (zie ook ‘Pensioenvoorstellen niet door Eerste Kamer’).

 

Nieuw voorstel voor 2015

Het kabinet wil toch het pensioenstelsel aanpassen. De staatssecretarissen van Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben daarom de volgende maatregelen bedacht:

  • introductie van premiewaarborgen en toezicht door De Nederlandsche Bank (DNB). Het doel van deze waarborgen moet zijn dat daadwerkelijk een premiedaling tot stand komt;
  • het opbouwpercentage onder het middelloonstelsel vaststellen op 1,875%. Hiermee zou in veertig jaar tijd een pensioen te realiseren zijn van 70% van het gemiddelde loon;
  • het versterken van de mogelijkheden tot pensioenopbouw voor zzp’ers. Bijvoorbeeld een regeling die het pensioenvermogen beschermt in het geval van een beroep op de bijstand;
  • in 2014 zal het kabinet een brede dialoog starten over de lange termijn toekomst van het pensioenstelsel. Als onderdeel hiervan zal het kabinet de SER vragen hierover uiterlijk eind 2014 een advies te geven; en
  • het bieden van de mogelijkheid tot inzet van het werknemersdeel pensioenpremie voor de aflossing van de eigen woning (voorstel RMU). Het kabinet zal verkennen hoe dit zorgvuldig is in te passen op zo kort mogelijke termijn. Een uitvoerbaarheidstoets zal deel uitmaken van deze verkenning, waarbij ook de voor- en nadelen van varianten worden bezien.

 

Nettolijfrente

De staatssecretarissen willen de aftopping van het pensioengevend inkomen van € 100.000 handhaven. Zij menen dat vermogende personen met een zogeheten nettolijfrente een afdoende aanvullende oudedagsvoorziening kunnen opbouwen. Hierbij betaalt men de premie-inleg uit het nettoloon. De aanspraak van een nettolijfrente zal vrijgesteld vermogen vormen in box 3 en de pensioenuitkering zal onbelast zijn.

 

Wet: artikel 7a AOW en artikel 18a LB 1964

Meer informatie: ministerie van Financiën, 18 december 2013, nr. AFP/2013/865U

Filed Under: Arbeid & loon, Financiële planning, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Btw-heffing bij internationale B2B dienstverlening
Volgende artikel
VBI versus FBI

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Standpunt wettelijke verdeling en fiscale gevolgen voor de lijfrenterekening

De Kennisgroep verzekeringsproducten en assurantiebelasting heeft vragen beantwoord over de fiscale gevolgen van een lijfrenterekening in de situatie dat sprake is van de wettelijke verdeling.

Nieuwe box 3: Vermogensaanwasbelasting vraagt om fiscale voorbereiding

Vanaf 2028 verandert box 3 ingrijpend, als het huidige wetsvoorstel ongewijzigd wordt uitgevoerd. De overgang van het forfaitaire stelsel naar een vermogensaanwasbelasting betekent dat belastingplichtigen niet langer worden belast op basis van een fictief rendement, maar op basis van het werkelijke rendement op hun vermogen.

Optas-affaire: langdurige strijd om havenpensioenen en toezicht DNB

De juridische strijd rond het havenpensioenfonds Optas en de rol van Aegon sleept al bijna twintig jaar voort. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft inzicht in de geschiedenis, de rol van toezichthouder DNB en de geleerde lessen.

btw

Kabinet onderzoekt uitzendverbod en verplicht percentage vaste dienst in risicosectoren

Het kabinet verkent aanvullende maatregelen om misstanden met uitzendkrachten in sectoren als de vlees-, schoonmaak-, transport- en teeltsector effectiever aan te pakken. De aanleiding voor deze verkenning zijn aanhoudende signalen van misstanden en overtredingen van arbeidswetten, vooral in sectoren waar veel met uitzendkrachten wordt gewerkt. Uit analyse blijkt dat het risico op overtredingen van arbeidsvoorwaarden... lees verder

Prejudiciële vragen over wijziging partnerverdeling box 3 na collectieve uitspraak massaal bezwaar

De rechtbank Den Haag vraagt de Hoge Raad of fiscaal partners na een collectieve uitspraak in de massaalbezwaarprocedure box 3 nog hun onderlinge verdeling van de grondslag sparen en beleggen mogen wijzigen, nu de gevolgen van die uitspraak pas later duidelijk worden.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Online cursus Werken in de grensstreek

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Opleidingen

Masterclass Vermogen in box 1, 2 en 3: de afwegingen

Masterclass Box 3 – veilig door het overbruggingsstelsel

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Masterclass (excessief) lenen van en aan de BV

Masterclass Actualiteiten vermogensstructurering 2025

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×