• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Standpunt bepalen catalogusprijs kampeerauto

6 oktober 2025 door redactie

kampeerauto

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of de toegestane maximum massa een relevant voertuigkenmerk is als de catalogusprijs door middel van vergelijking (met een gesloten bestelauto) wordt bepaald.

Belanghebbende voert een gebruikte kampeerauto in. Het betreft een half-integraal kampeerauto die is afgeleid van een chassis-cabine bestelauto.

De belasting van personenauto’s en motorrijwielen van de kampeerauto wordt berekend op basis van de catalogusprijs van de zoveel mogelijk met de kampeerauto vergelijkbare gesloten bestelauto. In paragraaf 2 van het Kaderbesluit bpm is voor een aantal situaties aangegeven hoe de catalogusprijs door vergelijking kan worden vastgesteld. Voor de kampeerauto is aangegeven dat bij vergelijken achtereenvolgens rekening wordt gehouden met:

  1. merk en type
  2. motortype
  3. wielbasis

De toegestane maximum massa staat hier niet bij. De TMM van de door belanghebbende ingevoerde kampeerauto is 3.500 kilogram. De TMM van de door belanghebbende gehanteerde gesloten bestelauto ten behoeve van de vergelijking bedraagt 3.300 kilogram, terwijl er ook een gesloten bestelauto leverbaar is met een TMM van 3.500 kg. Beide bestelauto’s voldoen aan de hiervoor genoemde drie criteria.

Vraag

Mag belanghebbende voor de berekening van de BPM de catalogusprijs van een vergelijkbare bestelauto gebruiken die een andere TMM heeft dan de kampeerauto die wordt ingevoerd, als er ook een catalogusprijs bekend is van een gesloten bestelauto met dezelfde TMM als de kampeerauto?

Antwoord

Nee, dat mag niet. De bestelauto met dezelfde TMM is de meest vergelijkbare gesloten bestelauto.

Bron: Belastingdienst, 6 oktober 2025

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuw V&A 25-007 Samenloop (aanvullend) arbeidsongeschiktheidspensioen met ouderdomspensioen
Volgende artikel
Standpunt kwalificatie Insurance Act ‘class 2 insurance companies’ onder het belastingverdrag Barbados

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

woon werkverkeer

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

kilometervergoeding

Hoge Raad ziet instapvergoeding niet als no cure no pay, WHpkv niet van toepassing

Betalen van een instapvergoeding van € 750 per auto betekent dat het bedrijfsmodel van een gemachtigde niet kwalificeert als no cure no pay, waardoor de WHpkv niet van toepassing is bij proceskostenvergoeding.

autobelastingen

Beantwoording nadere vragen over goedkeurend beleidsbesluit bpm

Staatssecretaris Heijnen beantwoordt nadere vragen over het goedkeurend beleidsbesluit over de bpm. Hij licht toe waarom is gekozen voor een goedkeurend beleidsbesluit met terugwerkende kracht voor bpm op emissievrije personenauto’s en motorrijwielen, en verklaart de uitwerking en legitimatie daarvan.

kilometervergoeding

Internetconsultatie Budgetneutraal vereenvoudigen teruggaaf bpm bij export

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over de teruggaaf van bpm bij export.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Familiestichting en family governance

Stoomcursus Tax accounting

Masterclass in de Eigenwoningregeling

Certified ESG Management

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Internationale estate planning

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×