• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Vaststellen toepasselijke wetgeving bij werken in meer lidstaten blijft complex

30 mei 2023 door Anne-Marie Noordenbos

binnenvaartschip subsidie

Minister Van Gennip geeft, mede namens staatssecretaris Van Rij antwoord op vragen over sociale verzekeringspremies in de binnenvaart.

Een werknemer in de binnenvaart kan in Nederland premies verschuldigd zijn

  • als hij in Nederland werkt (werklandbeginsel);
  • bij werken in twee of meer lidstaten als de werknemer in Nederland woont én hier een substantieel deel van zijn werkzaamheden verricht, of indien dit niet het geval is, als zijn werkgever in Nederland is gevestigd (artikel 13 van Verordening (EG) nr. 883/2004);
  • als de Rijnvarendenovereenkomst van toepassing is en de exploitant van het schip in Nederland gevestigd is.

Voor het merendeel van de werknemers in de binnenvaart geldt dat de SVB de toepasselijke wetgeving vaststelt op grond van de aanwijsregel van de exploitant die is neergelegd in de Rijnvarendenovereenkomst en niet op grond van de reguliere aanwijsregels van de Verordening (EG) nr. 883/2004. Van Rij erkent dat het juridische kader voor het vaststellen van de toepasselijke wetgeving complex is bij werken in twee of meer lidstaten, zoals dit bij de binnenvaart het geval is. Er worden geen vereenvoudigingen verwacht. Door de sociale partners wordt voorlichting gegeven om premieafdracht in de verkeerde lidstaat te voorkomen.

Voor  het bepalen van de toepasselijke wetgeving op basis van artikel 13 van Verordening (EG) nr. 883/2004 kan het van belang zijn in welke lidstaat de werkgever van een werknemer op een binnenvaartschip is gevestigd. Artikel 13 maakt een onderscheid of er wel of niet substantieel in het woonland gewerkt wordt. Wanneer een werknemer niet substantieel (met als indicatief criterium minder dan 25% van de totale arbeidstijd) in zijn woonland werkt, dan wordt de lidstaat aangewezen waar de werkgever van de werknemer gevestigd is. Op het merendeel van de werknemers in de binnenvaart zal de Rijnvarendenovereenkomst van toepassing zijn. Hierbij is de vestigingsplaats van de exploitant bepalend voor het vaststellen van de toepasselijke wetgeving.

Voor het vaststellen van de toepasselijke wetgeving maakt het geen verschil of de werknemer reeds premie heeft betaald in een andere lidstaat. Indien (abusievelijk) in de verkeerde lidstaat premie is afgedragen, is een verzoek om premie teruggave dan wel verrekening mogelijk.

Bron: Antwoorden op Kamervragen over sociale verzekeringspremies in de binnenvaart, nr. 2023-0000283045, Ministerie SZW, 25 mei 2023

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Lees 2 reacties
Vorige artikel
Voor de verhuurvrijstelling is het gebruik niet van belang
Volgende artikel
Vragen over opheffing geheimhoudingsplicht IBTD

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

arbeidsovereenkomst; gezagsverhouding

Geen transitievergoeding partner als arbeidsomvang vaag is

Als geen verband bestaat tussen betalingen aan de partner van een dga en de arbeidsomvang, is geen sprake van een dienstbetrekking.

werkruimte thuis; Belastingdienst

Motie over fiscaal knelpunt bij hybride werken grensarbeiders aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft een motie aangenomen waarin de regering wordt verzocht zo snel mogelijk het hernieuwde gesprek met Duitsland en België aan te gaan om het fiscale knelpunt bij hybride werken van grensarbeiders op te lossen.

salaris

KGS eerder uitkeren stamrecht met toepassing van artikel 39f, tweede lid, Wet LB 1964

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van artikel 39f, tweede lid, van de Wet LB 1964.

woon-werkverkeer en btw

KGS salderingsregeling bij opvolgende arbeidsovereenkomsten

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van de salderingsregeling voor reiskostenvergoedingen in het geval van opvolgende arbeidsovereenkomsten.

Kaderovereenkomst grenswerkers

Eerste Kamer verwerpt Wet werken waar je wilt

De Eerste Kamer heeft dinsdag 26 september een initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamer verworpen dat regelt dat een thuiswerk- of werkplekverzoek van een werknemer hetzelfde behandeld wordt als bijvoorbeeld verzoeken over arbeidsduur en werktijden. De Wet werken waar je wilt wilde de Wet flexibel werken wijzigen in verband met het bevorderen van flexibel werken naar arbeidsplaats.

Comments (2)

  1. Henk Hoogstraten says

    30 mei 2023 at 11:51

    Zie artikel Besluit A1 en gebrek aan zekerheid FUTD nummer 4 van 7 april 2023 pagina 22.

    Medewerkers van de SVB hanteren de procedureregels van Besluit A1 niet.
    Na verloop van de A1-verklaring neemt de SVB niet spontaan een nieuwe beslissing aanwijzing sociale wetgeving.
    Minister van Gennip weet (zeker van zijn voorgangers) dat loyaal overleg binnen de Nederlandse uitvoeringsorganen er toe leiden dat er geen sprake meert is van vrij arbeidsverkeer binnen de Europese Unie.
    De Belastinginspecteur dhr. van Gessel heeft gewezen op de voorlopige aanwijzing, SVB weigert hierop te reageren.

    Beantwoorden
  2. Henk Hoogstraten says

    30 mei 2023 at 12:17

    SVB en Belastinginspecteur (drs van Gessel) verschillen van mening in zake de voorlopige aanwijzing toepasselijk sociale wetgeving. SVB weigert te motiveren waarom zij dit standpunt niet volgt.
    SVB-personeel kent de procedureregels niet.
    Minister van Gennip weet van zijn voorgangers dat er binnen de Nederlandse uitvoeringsorganen gebrek aan wil is tot loyaal overleg als gemeld door het Ministerie van Gezondheid welzijn en sport.
    Omdat de SVB geen aandacht heeft voor de gedupeerden lossen zij ten einde raad zelf het probleem maar op door te verhuizen naar het land waar de arbeid wordt verricht.
    De problemen zijn niet beperkt tot de Rijnvarenden.
    De problemen liggen bij de SVB die bij onopgeloste problemen niet de procedure volgt verwoord in Besluit A1.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Gebruikelijk loon 2023: afschaffing doelmatigheidsmarge

On demand cursus Arbeidsrechtelijke & fiscale aspecten dienstbetrekking

Online cursus Fiscale aspecten remote werken

Online cursus Looncontrole

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×