• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Duurzaamheid
  • Tools en andere downloads

Voorkomen bijtelling Lexus vereist meer dan mooi verhaal

16 augustus 2018 door Hans de Ruijter

Als iemand thuis een Audi Q7 heeft staan, dan is het aannemelijk dat hij niet privé in zijn auto van de zaak zal rijden, moet een dga hebben gedacht. Om de inspecteur te overtuigen was echter meer nodig. Wellicht speelde mee dat de zakelijke auto een Lexus LS600 HL betrof…

De dga in kwestie beschikte sinds september over een ‘verklaring geen privégebruik auto’. April 2014 stuurde de inspecteur een vragenformulier met het verzoek gegevens te verstrekken waaruit blijkt dat hij gedurende de jaren 2011-2013  op jaarbasis minder dan 500 kilometer privé met de Lexus heeft gereden. Het formulier is teruggestuurd, waarbij de dga aangaf geen rittenadministratie bij te houden.  Wel gaf hij als bijlagen een toelichting alsmede afschriften van facturen van een garage- en van een autobandenbedrijf, een grootboekoverzicht van alle autokosten en een overzicht van door derden vastgelegde kilometerstanden. Vervolgens kondigde de inspecteur aan dat hij overweegt over de genoemde jaren naheffingsaanslagen op te leggen en een vergrijpboete van 40% omdat geen rittenregistratie en niet voldoende ander sluitend bewijs is overgelegd. Vervolgens komt de dga met een achteraf opgemaakte rittenadministratie (op basis van zijn agenda). De inspecteur legt vervolgens naheffingsaanslagen op en een verzuimboete van € 2.500 voor alleen het jaar 2011. In de bezwaarfase overlegde de dga nog zijn agenda over de betreffende jaren.

Geen overtuigend bewijs

Rechtbank Den Haag oordeelt dat ook met ander bewijs dan een rittenadministratie  kan worden aangetoond dat minder dan 500 kilometer privé met de terbeschikkinggestelde auto van de zaak is gereden. Maar wat de dga hiervoor heeft aangeleverd als bewijs is onvoldoende. Ook de achteraf opgemaakte rittenadministratie voldoet niet aan de wettelijke vereisten. Ook een later verbeterde versie van die rittenadministratie bevatte nog te veel onnauwkeurigheden om als overtuigend bewijs te kunnen dienen. Nu de dga geen ander bewijsmateriaal dan de achteraf opgemaakte rittenregistraties heeft ingebracht zijn de naheffingsaanslagen volgens de rechtbank terecht opgelegd. Ook zijn verklaring dat hij pertinent niet privé met de Lexus heeft gereden, omdat hem privé een Audi Q7 ter beschikking staat, maakt op de rechtbank geen indruk. Om onder de bijtelling voor een Lexus uit te komen is meer nodig dan een mooi verhaal. Wel wordt de verzuimboete nog gematigd tot € 1.500 vanwege de lange behandelduur.

Wet: art. 13bis Wet LB 1964

Meer informatie: Rechtbank Den Haag 12 april 2018 (publ. 3 augustus 2018) ECLI:NL:RBDHA:2018:4365

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Motivering moet verder gaan dan referentie
Volgende artikel
Bevoegdheid tot vertegenwoordiging geen algehele volmacht

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

auto-rij

Kennisgroepstandpunt toepassing schuifjes EurotaxGlass’s bij wijzigen afschrijvingsmethode gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of in een latere fase nog gewijzigd mag worden van afschrijvingsmethode voor het bepalen van de handelsinkoopwaarde voor de BPM.

vrachtwagenheffing

Maandelijkse incasso voor motorrijtuigenbelasting vrachtwagens mogelijk

Met ingang van 1 juni 2023 kan de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens per automatische maandincasso worden geïncasseerd.

Kennisgroepstandpunt over twee waardeverminderingspercentages in taxatierapport gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord hoe om te gaan met een taxatierapport waarin twee waardeverminderingspercentages zijn toegepast op de getaxeerde schadeherstelkosten, waardoor er twee handelsinkoopwaardes uit het taxatierapport voortvloeien.

levering auto

Documenten openbaar over onderzoek bpm

Er zijn documenten (deels) openbaar gemaakt over het onderzoek dat VMS Insight heeft gedaan naar onderdelen van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (bpm). Het gaat om twee verzoeken op basis van de Wet open overheid (Woo).

Betalen naar Gebruik

Ook tweede rittenregistratie toont privégebruik auto niet aan

Een privégebruik van minder dan 500 kilometer kan alleen worden aangetoond met een sluitende rittenregistratie. Er geldt een verzwaarde bewijslast.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×