Dit wetsvoorstel verbiedt het verlenen van trustdiensten aan cliënten gevestigd of woonachtig in de Russische Federatie of de Republiek Belarus en wijzigt de Wet toezicht trustkantoren 2018 (Wtt 2018) met als doel de integriteit van het financiële stelsel in Nederland te bevorderen.
Het wordt het in algemene zin verboden om trustdiensten te verlenen aan cliënten die woonachtig of gevestigd zijn in Rusland of WitRusland of aan cliënten met een uiteindelijk belanghebbende die gevestigd is in Rusland of Wit-Rusland. Als niet-gesanctioneerde personen of ondernemingen uit Rusland of Wit-Rusland trustkantoren inschakelen gaat het om zakelijke dienstverlening, doorgaans fiscaal gedreven met daarmee gepaard gaande geldstromen. Gezien het regime in Rusland en Wit-Rusland is de kans daarbij reëel dat het gaat om personen of ondernemingen die profiteren van dat regime. In dat licht worden de integriteitsrisico’s bij dienstverlening aan deze cliënten onverantwoord en onbeheersbaar geacht. Het verbod geldt niet voor natuurlijk personen die Unieburger zijn. Het verbod is dus niet van toepassing als een cliënt of uiteindelijk belanghebbende woonachtig is in Rusland of Wit-Rusland en de nationaliteit heeft van een lidstaat van de Europese Unie, een lid van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, of een tijdelijke of permanente verblijfsvergunning heeft in een van deze staten. Deze uitzondering is in lijn met de sanctiepakketten, waarbij deze personen worden uitgesloten en dienstverlening aan hen mogelijk blijft.
Het verbod op trustdienstverlening aan cliënten in Rusland of Wit-Rusland is aan DNB voorgelegd. DNB heeft enkele aandachtspunten meegegeven, onder andere ten aanzien van het vaststellen of een persoon woonachtig is in Rusland of Wit-Rusland.
Bron: Voorstel van wet spoedwet trustkantoren, Ministerie van Financien, 19 april 2022
Geef een reactie