• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Staatssecretaris: verbeteringen bij de Belastingdienst niet altijd herkend

4 juni 2025 door Anne-Marie Noordenbos

online aangifte erfbelasting

Concrete verbeteringen die de Belastingdienst samen met vertegenwoordigers van fiscaal dienstverleners heeft gerealiseerd worden niet altijd worden herkend door de leden.

Dit schrijft staatsscretaris Van Oostenbruggen in een reactie op het rapport ‘De Relatie met de Belastingdienst’. Het rapport is van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB).

Het beeld uit de Fiscale Monitor en gebruikerstevredenheidsonderzoek van de FFD verschilt namelijk van de bevindingen van de NOB en het RB volgens de staatssecretaris. In een brief aan de NOB en het RB reageert de staatsscretaris op een aantal bevindingen uit het onderzoek.

De Belastingdienst gaat wel in gesprek met de NOB en de RB om een aantal punten op te pakken om de samenwerking tussen de Belastingdienst en fiscaal dienstverleners verder te verbeteren.

Conclusies rapport ‘De relatie met de Belastingdienst in 2024’

Bereikbaarheid van de Belastingdienst is ten opzichte van 2021 verbeterd

De toegang voor fiscaal dienstverleners zonder vaste contactpersoon blijft een groot knelpunt, want het delen van contactgegevens is nog geen beleid. Er ontstaat een groter wordend verschil tussen fiscaal dienstverleners die wel een vaste contactpersoon hebben en zij die dat niet hebben.

Waardering voor de kwaliteit van de dienstverlening is licht gestegen

Er is vooruitgang geboekt voor wat betreft de algehele waardering voor de kwaliteit van de dienstverlening. Vriendelijkheid van medewerkers blijft een sterk punt, terwijl doorlooptijden van dossiers, consistentie van antwoorden en de snelheid van reageren belangrijke aandachtspunten blijven.

Relatie met de Belastingdienst blijft uitdagend en gekenmerkt door controlecultuur en wantrouwen

De relatie tussen fiscaal dienstverleners en de Belastingdienst wordt nog steeds gekenmerkt door een hiërarchische controlecultuur met weinig ruimte voor pragmatische oplossingen. Wantrouwen en een gebrek aan wederzijds begrip zorgen voor frustraties, met name bij belastingadviseurs. Hoewel er meer aandacht is voor communicatie en snellere reactietijden, blijven fiscaal dienstverleners de afhandeling van bezwaarprocedures en sancties vaak als onredelijk en weinig flexibel ervaren.

E-mail en telefonisch contact zijn de meest gebruikte en gewaardeerde communicatiekanalen

E-mail en de Belastingtelefoon Intermediairs blijven het meest gebruikte kanaal, terwijl digitale kanalen zoals bijvoorbeeld het Meerjarenplan Fiscaal Dienstverleners of Forum Horizontaal Toezicht nog onvoldoende bekend en gewaardeerd zijn.

Het Forum Fiscaal Dienstverleners is een laagdrempelig platform voor informatie-uitwisseling

Het forum wordt gewaardeerd als laagdrempelig platform voor informatie-uitwisseling, maar heeft te kampen met een gebrek aan diepgang en moderatie. Daarnaast zouden standpunten en richtlijnen van de Belastingdienst ook elders beschikbaar moeten zijn, zoals op de officiële website.

Enthousiasme voor Horizontaal Toezicht geldt met name voor grotere organisaties; kleinere bedrijven (mkb) ervaren minder meerwaarde

Horizontaal Toezicht wordt door een meerderheid van de respondenten gewaardeerd vanwege de kortere communicatielijnen en betere samenwerking met vaste contactpersonen. Toch blijft het enthousiasme beperkt, vooral vanwege de toenemende administratieve lasten en de beperkte voordelen voor kleinere organisaties. Er is behoefte aan duidelijkere richtlijnen en een meer consistente toepassing van de principes van Horizontaal Toezicht.

Tax planning onder Horizontaal Toezicht wordt steeds verder beperkt

Aanbevelingen

  • Sneller schakelen en duidelijke doorlooptijden garanderen
  • Geef heldere richtlijnen over wat onder HT wel of niet voorgelegd moet worden
  • Investeer in vaste aanspreekpunten en investeer in de kennis van belastingdienstmedewerkers
  • Bied tastbare voordelen voor HT-deelnemers
  • Maak Horizontaal Toezicht aantrekkelijker door meer tastbare voordelen te bieden, zoals prioriteit in behandeling.
  • Versterk de mandaten van HT-inspecteurs
  • Bouw actief vertrouwen op
  • Zorg voor wederkerigheid in informatie-uitwisseling
  • Herzie het boetebeleid en ga soepeler om met niet-opzettelijke fouten Zorg dat kleine administratieve fouten niet direct leiden tot hoge boetes.
  • Investeer in betere communicatie en kennisdeling binnen de Belastingdienst

Bron: Aanbiedingsbrief bij rapport ‘De relatie met de Belastingdienst in 2024’, nr. 2025-0000127768, Ministerie van Financien, 3 juni 2025

Filed Under: Adviseur, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Ontwikkelingen grensoverschrijdend telewerken
Volgende artikel
Short-stay-verhuur appartementen belast met btw; recht op aftrek voorbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

algoritme Belastingdienst

Belastingdienst blijft systemen met privacyrisico’s nog even gebruiken

Het gaat om de systemen Informatiesjabloon en de Klantbeeld Toezicht Applicatie. De Belastingdienst heeft op 16 oktober 2025 plannen van aanpak voor deze uitfasering bij de AP ingediend.

eHerkenning en digid

Einde automatische verlenging machtigingen via papieren MAU

Op 1 augustus 2025 heeft de Belastingdienst voor het laatst machtigingen voor Serviceberichten Aanslag massaal automatisch uitgebreid (MAU), op basis van machtigingen van het voorgaande jaar. De Belastingdienst heeft in augustus 2025 de bijbehorende brieven verstuurd.

ATR opent meldpunt signalen regeldruk

Fiscaal dienstverleners die onnodig belastende regeldruk ervaren kunnen dit als signaal samen met de branche- of sectororganisatie melden bij het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR).

wet excessief lenen

Pilot Belastingdienst/MKB: meer steunen op werk en kwaliteit fiscaal dienstverleners

De Belastingdienst/MKB is gestart met een pilot IH/Vpb, waarin de focus verschuift van toezicht achteraf naar meer steunen op het werk van fiscaal dienstverleners vooraf.

eHerkenning en digid

Wijzigen en inzien rekeningnummer bij automatische incasso via Overzicht betalen en ontvangen

In het Overzicht betalen en ontvangen is het vanaf nu mogelijk om te zien van welk rekeningnummer de automatische incasso wordt afgeschreven. Dit geldt voor de inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet en motorrijtuigenbelasting, waarbij een automatische incasso reeds is geregistreerd. Daarnaast is het nu ook mogelijk om dit rekeningnummer digitaal te wijzigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×