• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Hof rekent consultancygelden ten onrechte dubbel toe

8 juli 2026 door Sharog Susani

dga-salaris

De Hoge Raad oordeelt dat dezelfde consultancygelden niet volledig tegelijk winst van vennootschappen én inkomen van de verdachte kunnen zijn. Het hof moet opnieuw beoordelen wie de gelden fiscaal heeft genoten.

Een man verricht consultancywerkzaamheden via een commanditaire vennootschap en een bv. De cv ontvangt in 2012 tot en met 2016 ruim € 917.000 van een recruitmentbureau. De bv ontvangt in 2016 ruim € 142.000. De man is middellijk beherend vennoot van de cv en middellijk enig aandeelhouder en bestuurder van de bv. Volgens het hof liggen de zeggenschap en het economisch belang volledig bij de man. Daarom merkt het hof de gelden aan als inkomen van de man voor de inkomstenbelasting én als winst van de cv en de bv voor de vennootschapsbelasting. In cassatie is in geschil of die dubbele toerekening juist is.

Geen dubbele fiscale toerekening

De Hoge Raad oordeelt dat het hof uitgaat van een onjuiste rechtsopvatting. Vennootschappen kunnen alleen vennootschapsbelastingplichtig zijn voor zover zij de gelden fiscaal zelf genieten. In dat geval kunnen diezelfde gelden niet tegelijkertijd en voor hetzelfde bedrag rechtstreeks door de man zijn genoten voor de inkomstenbelasting. Dat de man de zeggenschap en het economisch belang bij de vennootschappen heeft, is daarvoor onvoldoende. Ook moet het hof na terugwijzing beoordelen of de cv een open cv is. Alleen dan kan de cv vennootschapsbelastingplichtig zijn. De Hoge Raad vernietigt de hofuitspraak gedeeltelijk en wijst de zaak terug.

Wet: art. 69 AWR en art. 2 Wet Vpb 1969
Bron: Hoge Raad, 07-07-2026, ECLI:NL:HR:2026:1185, 23/03848 | NDFR

Filed Under: Fiscaal nieuws, Inkomstenbelasting, Nieuws, Vennootschapsbelasting, Vpb & Div.bel

Reageer
Vorige artikel
Eerste Kamer stemt in met strengere regels voor flexwerk
Volgende artikel
Standpunt aanvulling WGA-hiaatverzekering

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

paardenpension

Te lage vergoeding voor werk bv kinderen belast als resultaat

Gerechtshof ’s-Hertogenbosch oordeelt dat een man die tegen een onzakelijk lage vergoeding werkzaamheden verricht voor de bv van zijn kinderen, resultaat uit overige werkzaamheden geniet. De vergrijpboete vervalt wel, omdat de man een pleitbaar standpunt had.

btw en autohandel

Geen aftrek inkoopkosten door gebrekkige administratie

Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de inspecteur de winsten van drie bv’s redelijk heeft geschat aan de hand van de bijschrijvingen op hun bankrekeningen. De gestelde contante inkoopkosten zijn grotendeels niet aannemelijk gemaakt door het ontbreken van een betrouwbare administratie.

startersvrijstelling

Hypotheekvorderingen zijn geen banktegoeden in box 3

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat hypothecaire geldleningen aan familieleden voor het rechtsherstel box 3 geen banktegoeden zijn. De vorderingen behoren tot de overige bezittingen.

BOR

Certificaten vallen onder bedrijfsopvolgingsvrijstelling

Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de bedrijfsopvolgingsvrijstelling in de overdrachtsbelasting van toepassing is op de schenking van certificaten van aandelen. Volledige zeggenschap over de onderneming is daarvoor niet vereist.

dga bonus

Standpunt bij bonus op basis van EBITA en verkoopopbrengst

De Kennisgroep bijzondere winstbepalingen vpb heeft de vraag beantwoord of de toekenning van een cashbonus op basis van de EBITA en de verkoopopbrengst van de aandelen, niet aftrekbaar is door toepassing van artikel 10, eerste lid, onderdeel j, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang | PE Accreditatie

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AGENDA

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk | PE Accreditatie

Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×