• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kapitalisatiefactor geldt ook bij tijdelijk vruchtgebruik

25 augustus 2026 door Sharog Susani

waardering woning successiewet

Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de kapitalisatiefactor uit het Uitvoeringsbesluit Successiewet ook geldt voor een vruchtgebruik dat na uiterlijk één jaar eindigt. Toch wordt het beroep van de zoon gegrond verklaard, omdat de inspecteur tijdens de procedure alsnog rekening houdt met eigenaarslasten.

Een vader legateert zijn zoon bij testament het recht om na zijn overlijden gedurende één jaar de woning, tuin en overige gebouwen op het erf te blijven gebruiken. De zoon woont met zijn gezin al bij zijn vader op het erf en hoeft voor het gebruik niets te betalen, maar moet wel alle eigenaarslasten zoals gemeentelijke belastingen, hypotheekrente en de opstalverzekering dragen. De woning heeft in het overlijdensjaar een WOZ-waarde van € 512.000 en wordt later verkocht voor € 635.042. De inspecteur waardeert het legaat aanvankelijk op de volledige WOZ-waarde, maar vermindert dit bij de uitspraak op bezwaar tot € 23.040 met toepassing van een kapitalisatiefactor van 0,75. De zoon vindt dat deze factor niet mag worden toegepast omdat het om een tijdelijk gebruiksrecht van maximaal één jaar gaat, en wil het legaat gewaardeerd zien op een nettovoordeel van ongeveer € 10.000 tot € 12.000.

Geen levenslang vereist voor factor

De rechtbank volgt de inspecteur in het standpunt dat artikel 6 UBSW ook geldt voor het legaat van de zoon. Het zinsdeel over een recht dat afhankelijk is van het leven van een persoon betekent niet dat het vruchtgebruik levenslang moet duren, maar dat het eindigt bij een eventueel eerder overlijden van de vruchtgebruiker. Omdat de waarde van de woning van € 512.000 niet in geschil is, wordt het vruchtgebruik op grond van artikel 10 UBSW gewaardeerd op 6% daarvan. Gelet op de leeftijd van de zoon, 63 jaar bij het overlijden van zijn vader, past de inspecteur daarop terecht een kapitalisatiefactor van 0,75 toe.

Eigenaarslasten verlagen waarde alsnog

Tijdens de procedure erkent de inspecteur dat op de waarde van het vruchtgebruik nog € 2.310 aan eigenaarslasten in mindering moet worden gebracht. De rechtbank sluit zich hierbij aan en stelt de waarde van het legaat vast op 512.000 x 0,06 x 0,75 -/- 2.310 = € 20.730. Daardoor komt de belaste verkrijging uit op € 142.713. Omdat de aanslag hierdoor alsnog wordt verminderd, verklaart de rechtbank het beroep gegrond en vernietigt zij de uitspraak op bezwaar.

Wet: art. 21, lid 5 en art. 21, lid 14 Successiewet 1956 en art. 5, 6 en 10 Uitvoeringsbesluit Successiewet 1956

Bron: Rechtbank Noord-Holland, 18-06-2026, ECLI:NL:RBNHO:2026:7687, AWB – 25 _ 5831 | NDFR

Filed Under: Erf- en schenkbelasting, Estate Planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Aangepaste Modellen opgaaf gegevens voor de loonheffingen beschikbaar
Volgende artikel
Aanhorigheden boerderij vallen onder verlaagde 2%-tarief

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Coalitie verdeeld over papieren schenkingen

De Tweede Kamer wil voorkomen dat kleine spaarders en beleggers opdraaien voor de kosten van de hervorming van de belasting op vermogen in box 3. Een ruime meerderheid roept het kabinet daarom op om onder meer naar de erf- en schenkbelasting te kijken voor alternatieve dekking. Ook de coalitiepartijen D66 en CDA steunen die oproep,... lees verder

BOR

Certificaten vallen onder bedrijfsopvolgingsvrijstelling

Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de bedrijfsopvolgingsvrijstelling in de overdrachtsbelasting van toepassing is op de schenking van certificaten van aandelen. Volledige zeggenschap over de onderneming is daarvoor niet vereist.

startersvrijstelling

Geen aanleiding voor onderzoek naar familiehypotheken

Het kabinet ziet op dit moment geen aanleiding voor een afzonderlijk onderzoek naar familiehypotheken en schenk-leenconstructies. Bij een constructie waarbij vanaf het begin de bedoeling is dat de rente uit schenkingen wordt betaald, is de betaalde rente volgens de Belastingdienst niet aftrekbaar. Om aanspraak te maken op hypotheekrenteaftrek gelden voor een familiehypotheek in principe dezelfde... lees verder

Toezicht op ANBI's

Buitenlandse gift zonder anbi-status niet aftrekbaar

Rechtbank Gelderland oordeelt dat giften aan buitenlandse instellingen zonder anbi-status niet aftrekbaar zijn. De anbi-eis is volgens de rechtbank niet in strijd met het Unierecht en eerdere acceptatie van de giften wekt geen gerechtvaardigd vertrouwen.

balans

Standpunt commerciële tarieven ANBI ingetrokken

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft standpunt KG:211:2022:15 ingetrokken in verband met de inwerkingtreding van het besluit van 26 juni 2025, nr. 2025-13842, Stcrt. 2025-20215.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Stoomcursus Relatievermogensrecht – Civiel en fiscaal – Het hele relatievermogensrecht in één dag!

Verdiepingscursus Erven en schenken

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Masterclass Het ideale testament – Bestaat dat echt?

AGENDA

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk | PE Accreditatie

Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×