• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscale herkomst niet van belang voor heffing BPM

7 juli 2015 door robbert verleun

De (fiscale) herkomst van een auto is geen eigenschap die aan de auto kleeft. Zodoende moet het voor de BPM niet uitmaken of een auto onder de margeregeling valt of niet, zo oordeelde Hof Den Haag.

Tussen december 2010 en februari 2012 had een bv aangifte BPM gedaan van onder andere veertien uit het buitenland afkomstige personenauto’s. De BPM was berekend aan de hand van de X-ray koerslijsten. De bv ging in de aangifte uit van de waarde van een btw-auto, maar ging later in bezwaar tegen de aanslag die conform haar eigen aangifte was opgelegd. Zij vond namelijk dat zij mocht uitgaan van de waarde van een zogenoemde marge-auto. Bij een btw-auto wordt de omzetbelasting berekend over het totale bedrag, bij een marge-auto wordt de btw geheven over de winstmarge. De inspecteur stelde dat hij terecht was uitgegaan van de waarde van een btw-auto omdat hiervoor bij de aangifte was gekozen. De bv was van mening dat de auto’s door particulieren waren gekocht en daarmee marge-auto’s waren geworden. De rechtbank oordeelde dat sprake is van een marge-auto als een auto vanuit het particuliere circuit in het handelscircuit komt. In deze casus was daarvan geen sprake. Desondanks mocht de bv van de rechtbank de waarde van marge-auto’s hanteren. Uit een arrest van het Europese Hof van Justitie blijkt namelijk dat men producten die te koop worden aangeboden op de markt voor tweedehands voertuigen soms moet zien als gelijksoortige producten in het land van import. Dit is het geval als de voertuigen zich in een concurrentieverhouding bevinden vanwege de eigenschappen en door de behoeften waarin zij voorzien. Hierbij dient men rekening te houden met het model, type en andere kenmerken.

 

Kiezen voor laagste waarde koerslijst

De inspecteur was het niet eens met de uitspraak van de rechtbank en ging in hoger beroep. Hof Den Haag beslist dat de bv de laagste waarde op de koerslijst mocht kiezen, ongeacht hoe ze aan de auto was gekomen. De (fiscale) herkomst van de auto is geen eigenschap van de auto en kan de heffing van de BPM dus ook niet beïnvloeden. De inspecteur stelde nog dat de bv niet meer kon terugkomen op de gemaakte keuze in de aangifte. Maar het hof verwierp ook dit standpunt en verklaarde het hoger beroep van de fiscus dus ongegrond.

 

Wet: artikel 28b Wet OB 1968 en artikel 10, zevende lid BPM 1992

Meer informatie: Hof Den Haag, 26 juni 2015 (gepubliceerd op 1 juli 2015), ECLI:NL:GHDHA:2015:1760

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Btw-procedure kan leiden tot naheffing OVB bij ander
Volgende artikel
Samenhangende groep inhoudingsplichtigen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×