• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Dwangsommen voor ambtenaren geen loon

24 januari 2019 door Michel Halters - Laura Jentink

Advocaat-Generaal Wattel concludeert dat op dwangsommen betaald aan ambtenaren ten onrechte loonheffing is ingehouden. Volgens de Advocaat-Generaal overheerst bij het verschuldigd zijn van de dwangsommen de hoedanigheid van bestuursorgaan die van werkgever.

Twee militairen en een politieagent maakten bezwaar tegen de afwijzing van de minister van Defensie respectievelijk de korpschef van arbeidsrechtelijke verzoeken die zij hadden ingediend. De arbeidsverhouding van ambtenaren wordt beheerst door het publieke recht in plaats van het civiele recht. De nakoming van arbeidsrechtelijke verplichtingen is daarom onderworpen aan het bestuursrecht. Op de bezwaren werd niet tijdig beslist, zodat de verzoekers een dwangsom op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht werd verbeurd. Op de dwangsommen werden loonheffingen ingehouden. Volgens de Advocaat-Generaal (A-G) is dat ten onrechte omdat de hoedanigheid van bestuursorgaan die van werkgever overheerst. Daarnaast kan deze dwangsom niet worden gezien als een werkgeversverplichting omdat de dwangsom uit de wet voortvloeit. Ook is geen sprake van een onverbrekelijk met een werkgeversverplichting samenhangende verplichting.

 

Commentaar Laura Jentink

Deze procedures gaan over de vraag wanneer een betaling van een werkgever aan een werknemer tot het loon moet worden gerekend. Het algemene uitgangspunt is dat al hetgeen dat uit de dienstbetrekking voortvloeit, tot het loon wordt gerekend. Veelal is duidelijk dat een betaling door een werkgever aan een werknemer tot het loon hoort. Het is lastiger om die vraag te beantwoorden wanneer een werkgever en een werknemer zich ook in een andere hoedanigheid tot elkaar verhouden. Bijvoorbeeld in het geval een werknemer een loods aan zijn werkgever verhuurt. De huurpenningen horen niet tot het loon. De A-G komt tot de conclusie dat de dwangsommen niet in de hoedanigheid van werkgever verschuldigd waren, maar in de hoedanigheid van bestuursorgaan. Het is echter de vraag of de hoedanigheid van werkgever bij de afwikkeling van een arbeidsrechtelijk geschil kan worden ontkend.

 

Rechtspositionele regeling

Verder horen betalingen op grond van afspraken in de arbeidsovereenkomst of rechtspositionele regelingen waaraan de werknemer een recht op dergelijke vergoedingen kan ontlenen, behoudens uitzonderlijke situaties, tot het loon. Omdat de arbeidsverhouding van de ambtenaren door het publieke recht worden beheerst, kan worden gezegd dat de dwangsom wordt betaald op grond van een rechtspositionele regeling. Om diezelfde reden – de dwangsom vloeit voort uit de wet – meent de A-G dat de dwangsom niet uit een rechtspositionele regeling voortvloeit. Dat overtuigt niet, omdat civiele dwangsommen wel tot het loon kunnen horen. Bijvoorbeeld een dwangsom die is verbonden aan de verplichting tot het ongedaan maken van de niet-nakoming van een werkgeversverplichting. Het gegeven dat de dwangsom uit de wet voortvloeit, staat niet aan de kwalificatie loon in de weg. Als sprake is van een rechtspositionele regeling, is volgens de A-G nog steeds geen sprake van loon. De dwangsom wordt volgens hem opgeroepen door een treuzelend overheidsloket, niet door een traag beslissende werkgever, en dat maakt de situatie zo uitzonderlijk dat geen sprake kan zijn van loon. Ook hierop is een en ander af te dingen. Vergoedingen die in de risicoaansprakelijkheid van de werkgever liggen – en zich ook buiten het kader van de dienstbetrekking kunnen voordoen – horen ook tot het loon als zij zijn opgenomen in een arbeidsovereenkomst of rechtspositionele regeling.

 

Zie ook: Parket bij de Hoge Raad 27 november 2018 (gepubliceerd op 18 januari 2019), ECLI:NL:PHR:2018:1452 en Parket bij de Hoge Raad 27 januari 2018 (gepubliceerd op 18 januari 2019), ECLI:NL:PHR:2018:1454

 

Wet: art. 4.17 AWB en art. 10 lid 1 Wet LB 1964

Meer informatie: Parket bij de Hoge Raad 27 november 2018 (gepubliceerd op 18 januari 2019), ECLI:NL:PHR:2018:1338

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Multinationals betalen 10% belasting in Nederland
Volgende artikel
Afsplitsing ten behoeve van aandelenverkoop is onzakelijk

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Ontslag; vergoeding; Belastingdient

Wettelijke rente over terugbetaalde ontslagvergoeding is negatief loon

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de wettelijke rente die de man moet betalen bij de terugbetaling van een ontslagvergoeding kwalificeert als negatief loon. De proceskostenvergoeding die hij aan zijn werkgever betaalt, hoort daar niet bij. Ook kan hij de ingehouden loonheffing niet in 2015 verrekenen.

renseigneringsverplichting

CNV wil fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing

Het kabinet moet snel inzetten op een fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing, nu er duizenden banen op de tocht staan, zo dringt CNV aan.

30%-regeling

Kabinet wil 30%-regeling nu niet verder versoberen

Het kabinet acht het, gelet op stabiliteit van het fiscale beleid en het vestigingsklimaat, niet passend om binnen de demissionaire status nu een wetsvoorstel in te dienen voor verdere versobering van de 30%-regeling.

binnenhof renovatie schijnzelfstandigheid

Geen meldingen van schijnzelfstandigheid bij renovatie Binnenhof bij RVB

Minister Keijzer reageert op Kamervragen over signalen van mogelijke schijnzelfstandigheid bij de renovatie van het Binnenhof.

Beoordeling ‘substantieel werk’ bij grensarbeid strikt op 25%-norm

De Hoge Raad oordeelt dat bij grensarbeid alleen arbeidstijd en/of loon meetellen voor de 25%-norm om te bepalen of iemand substantieel in de woonstaat werkt. Andere omstandigheden mogen niet meewegen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×