• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Dwangsommen voor ambtenaren geen loon

24 januari 2019 door Michel Halters - Laura Jentink

Advocaat-Generaal Wattel concludeert dat op dwangsommen betaald aan ambtenaren ten onrechte loonheffing is ingehouden. Volgens de Advocaat-Generaal overheerst bij het verschuldigd zijn van de dwangsommen de hoedanigheid van bestuursorgaan die van werkgever.

Twee militairen en een politieagent maakten bezwaar tegen de afwijzing van de minister van Defensie respectievelijk de korpschef van arbeidsrechtelijke verzoeken die zij hadden ingediend. De arbeidsverhouding van ambtenaren wordt beheerst door het publieke recht in plaats van het civiele recht. De nakoming van arbeidsrechtelijke verplichtingen is daarom onderworpen aan het bestuursrecht. Op de bezwaren werd niet tijdig beslist, zodat de verzoekers een dwangsom op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht werd verbeurd. Op de dwangsommen werden loonheffingen ingehouden. Volgens de Advocaat-Generaal (A-G) is dat ten onrechte omdat de hoedanigheid van bestuursorgaan die van werkgever overheerst. Daarnaast kan deze dwangsom niet worden gezien als een werkgeversverplichting omdat de dwangsom uit de wet voortvloeit. Ook is geen sprake van een onverbrekelijk met een werkgeversverplichting samenhangende verplichting.

 

Commentaar Laura Jentink

Deze procedures gaan over de vraag wanneer een betaling van een werkgever aan een werknemer tot het loon moet worden gerekend. Het algemene uitgangspunt is dat al hetgeen dat uit de dienstbetrekking voortvloeit, tot het loon wordt gerekend. Veelal is duidelijk dat een betaling door een werkgever aan een werknemer tot het loon hoort. Het is lastiger om die vraag te beantwoorden wanneer een werkgever en een werknemer zich ook in een andere hoedanigheid tot elkaar verhouden. Bijvoorbeeld in het geval een werknemer een loods aan zijn werkgever verhuurt. De huurpenningen horen niet tot het loon. De A-G komt tot de conclusie dat de dwangsommen niet in de hoedanigheid van werkgever verschuldigd waren, maar in de hoedanigheid van bestuursorgaan. Het is echter de vraag of de hoedanigheid van werkgever bij de afwikkeling van een arbeidsrechtelijk geschil kan worden ontkend.

 

Rechtspositionele regeling

Verder horen betalingen op grond van afspraken in de arbeidsovereenkomst of rechtspositionele regelingen waaraan de werknemer een recht op dergelijke vergoedingen kan ontlenen, behoudens uitzonderlijke situaties, tot het loon. Omdat de arbeidsverhouding van de ambtenaren door het publieke recht worden beheerst, kan worden gezegd dat de dwangsom wordt betaald op grond van een rechtspositionele regeling. Om diezelfde reden – de dwangsom vloeit voort uit de wet – meent de A-G dat de dwangsom niet uit een rechtspositionele regeling voortvloeit. Dat overtuigt niet, omdat civiele dwangsommen wel tot het loon kunnen horen. Bijvoorbeeld een dwangsom die is verbonden aan de verplichting tot het ongedaan maken van de niet-nakoming van een werkgeversverplichting. Het gegeven dat de dwangsom uit de wet voortvloeit, staat niet aan de kwalificatie loon in de weg. Als sprake is van een rechtspositionele regeling, is volgens de A-G nog steeds geen sprake van loon. De dwangsom wordt volgens hem opgeroepen door een treuzelend overheidsloket, niet door een traag beslissende werkgever, en dat maakt de situatie zo uitzonderlijk dat geen sprake kan zijn van loon. Ook hierop is een en ander af te dingen. Vergoedingen die in de risicoaansprakelijkheid van de werkgever liggen – en zich ook buiten het kader van de dienstbetrekking kunnen voordoen – horen ook tot het loon als zij zijn opgenomen in een arbeidsovereenkomst of rechtspositionele regeling.

 

Zie ook: Parket bij de Hoge Raad 27 november 2018 (gepubliceerd op 18 januari 2019), ECLI:NL:PHR:2018:1452 en Parket bij de Hoge Raad 27 januari 2018 (gepubliceerd op 18 januari 2019), ECLI:NL:PHR:2018:1454

 

Wet: art. 4.17 AWB en art. 10 lid 1 Wet LB 1964

Meer informatie: Parket bij de Hoge Raad 27 november 2018 (gepubliceerd op 18 januari 2019), ECLI:NL:PHR:2018:1338

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Multinationals betalen 10% belasting in Nederland
Volgende artikel
Afsplitsing ten behoeve van aandelenverkoop is onzakelijk

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Wetsvoorstel aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten aangenomen door Tweede Kamer

Het wetsvoorstel aanpassing fiscale regeling aandelenoptieregeling is aangenomen door de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel is onderdeel van het Belastingplan 2022.

pakketbezorger

Kabinet wil uiterlijk per 2025 handhaven op schijnzelfstandigheid

Het kabinet wil uiterlijk per 1 januari 2025, of zoveel eerder als mogelijk, het handhavingsmoratorium opheffen en het toezicht bij de Belastingdienst versterken.

steun lokale media

Gezagsverhouding nodig om kwalificatie loon te claimen

Wie stelt dat zijn inkomensbron loon uit dienstbetrekking is, doet er goed aan aannemelijk te maken dat sprake is van een gezagsverhouding.

Kamer nog kritisch op Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten

Het wetsvoorstel over een fiscale regeling voor aandelenoptierechten voor start-ups is opnieuw besproken in de Tweede Kamer. Kamerleden spraken hun zorg uit over oneigenlijk gebruik van de regeling.

Wet nadere beloningsmaatregelen financiële ondernemingen treedt in werking per 1 januari 2023

De Wet nadere beloningsmaatregelen financiële ondernemingen treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Arbeidsrechtelijke en fiscale aspecten dienstbetrekking

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Online cursus werken in de grensstreek

Masterclass Wegwijs in de Loonbelasting en werkkostenregeling

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×