• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

VAVDZ: geen van de bestaande rittenregistratiesystemen voldoet aan normen Belastingdienst

6 maart 2012 door Giniraynha Poulina

Alleen geautomatiseerde rittenregistratiesystemen die aan de normen voldoen mogen worden gebruikt voor de registratie van de ritten die met de bedrijfsauto worden gemaakt. Hiermee kan de bijtelling voor het privégebruik en binnenkort ook voor de gestaffelde bijtelling van de bestelauto van de zaak worden voorkomen. Update: Volgens De Vereniging Auto Van De Zaak voldoet geen enkele van de huidige systemen aan de normen die door de Belastingdienst worden gesteld.

De Belastingdienst heeft het normenkader voor geautomatiseerde rittenregistratiesystemen vastgesteld en dit is nu te raadplegen via http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/dl/nieuwsbrief/normenkader_rrs_2011_1_2_2.pdf. Hieruit blijkt onder meer dat een geautomatiseerd rittenregistratiesysteem ervoor moet zorgen dat alle ritten volledig, juist en tijdig worden geregistreerd. Er moet bovendien sprake zijn van een blijvende integriteit van de geregistreerde informatie. Ook geldt het vereiste dat de registratie gedurende de wettelijke bewaartermijn van zeven jaar moet worden bewaard. Verder moeten de rapportages betrouwbaar zijn en een duidelijk beeld geven van de geregistreerde gegevens.

 

Plannen voor 2013

Het kabinet wil het gebruik van het geautomatiseerd rittenregistratiesysteem graag uitbreiden. Nu wordt dit alleen nog gebruikt om aan te tonen dat met de auto van de zaak niet meer dan 500 privékilometers wordt gereden. Het kabinet wil dat ook bestelautorijders die niet regelmatig met hun auto privé rijden al in 2013 hiernaar overstappen. Hier wordt op dit moment nog onderzoek naar gedaan. Het is ook de bedoeling dat deze geautomatiseerde rittenregistratiesystemen een grote rol gaan spelen als straks een overgang wordt gemaakt naar de gestaffelde bijtelling. De bijtelling wordt dan afhankelijk gemaakt van het aantal gereden privékilometers. Ook deze regeling zit momenteel in de onderzoeksfase. Zie in dit kader ook het bericht 'Meetkastje in bestelauto wordt werkelijkheid'.

 

Wet: artikel 3.20 Wet IB 2001, artikel 13bis Wet LB 1964

 

UPDATE: Wie aangeeft de auto van de zaak niet voor privédoeleinden te gebruiken is verplicht een ritregistratie bij te houden. Deze kilometeradministratie wordt streng gecontroleerd. Het is in het belang van zowel de werknemer als de ondernemer om een rittenregistratiesysteem te gebruiken die aan de normen van de Belastingdienst voldoet. In dat geval voert de Belastingdienst een verlichte controle uit. Volgens de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) voldoet op dit moment echter geen enkele systeem nog aan deze normen. VAVDZ heeft aangekondigd de komende tijd bij te houden welke aanbieders van ritregistratiesystemen voldoen of gaan voldoen aan het normenkader. Momenteel vindt er overleg plaats met branchepartijen en de Belastingdienst over de toegankelijkheid en de manier van certificeren die de Belastingdienst gaat toepassen of accepteren.

Meer informatie: Belastingdienst, 2 maart 2012, persbericht

Filed Under: Arbeid & loon, Auto, BV & DGA, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Ook recht op proceskostenvergoeding bij ongegrond incidenteel hoger beroep tegenpartij
Volgende artikel
De terugwerkende kracht van de fiscale eenheid voor de omzetbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

Ontslag; vergoeding; Belastingdient

Wettelijke rente over terugbetaalde ontslagvergoeding is negatief loon

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de wettelijke rente die de man moet betalen bij de terugbetaling van een ontslagvergoeding kwalificeert als negatief loon. De proceskostenvergoeding die hij aan zijn werkgever betaalt, hoort daar niet bij. Ook kan hij de ingehouden loonheffing niet in 2015 verrekenen.

renseigneringsverplichting

CNV wil fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing

Het kabinet moet snel inzetten op een fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing, nu er duizenden banen op de tocht staan, zo dringt CNV aan.

30%-regeling

Kabinet wil 30%-regeling nu niet verder versoberen

Het kabinet acht het, gelet op stabiliteit van het fiscale beleid en het vestigingsklimaat, niet passend om binnen de demissionaire status nu een wetsvoorstel in te dienen voor verdere versobering van de 30%-regeling.

binnenhof renovatie schijnzelfstandigheid

Geen meldingen van schijnzelfstandigheid bij renovatie Binnenhof bij RVB

Minister Keijzer reageert op Kamervragen over signalen van mogelijke schijnzelfstandigheid bij de renovatie van het Binnenhof.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Opleidingen

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×