• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Gemeente mag ozb-tarief zelf bepalen

19 juni 2014 door Giniraynha Poulina

De ozb-tarieven of de verhoging van die tarieven worden niet gemaximeerd. Dat betekent dat iedere gemeente zelf de hoogte van de ozb-tarieven kan bepalen. Een beroep tegen het ozb-tarief heeft dus alleen kans van slagen als men aannemelijk kan maken dat de tariefstelling of tariefstijging leidt tot een willekeurige of onredelijke belastingheffing.

Rechtbank Oost-Brabant heeft beslist dat de verhoging van de onroerendezaakbelastingtarieven in gemeente Gemert-Bakel in 2013 niet in strijd was met de wet. Dit was in geschil in een zaak die een eigenwoningeigenaar had aangespannen tegen het ozb-tarief en dus de ozb-aanslag die hij in 2013 kreeg opgelegd. Het ozb-tarief in deze gemeente was namelijk gestegen met 89% ten opzichte van 2012. De rechtbank zag echter geen reden om de aanslag te vernietigen. Want uit de wetsgeschiedenis blijkt dat de wetgever de verantwoordelijkheid voor de vaststelling van de ozb-tarieven bewust heeft neergelegd bij de gemeenteraad. De wetgever heeft de gemeenteraad daarom geen restricties opgelegd bij de vaststelling van de OZB-tarieven. Dat wil zeggen dat een individuele gemeente voor een hogere tariefstijging mag kiezen. Overschrijding van de landelijke macronorm voor woningen door een individuele gemeente kan dus niet ertoe leiden dat een sanctie wordt opgelegd aan die gemeente. De raad van de gemeente in kwestie had destijds voor een hoge tariefstijging gekozen met het oog op de benarde financiële situatie van de gemeente. Gelet op de grote mate van beleidsvrijheid van de gemeenteraad en de reden die de gemeenteraad had om voor een hoge tariefstijging te kiezen, kon niet worden gezegd dat de verhoging van het ozb-tarief leidde tot een willekeurige en onredelijke belastingheffing.

 

Wet: artikel 219, lid 2 en artikel 220 Gemeentewet

Meer informatie: Rechtbank Oost-Brabant, 6 juni 2014 (gepubliceerd op 16 juni 2014), ECLI:NL:RBOBR:2014:3112

Filed Under: Eigen woning, Fiscaal nieuws, Nieuws, Vastgoed

Reageer
Vorige artikel
Drijvende tankopslag was geen ‘vast middelpunt’
Volgende artikel
Australië - Nederland; een fiscale analyse

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

subsidie VvE isolatie

Standpunt over schuld die door de vve is aangegaan

De Kennisgroep onroerende zaken heeft de vraag beantwoord of een schuld die door de vve is aangegaan voor het onderhoud en de verduurzaming van het gebouw bij de individuele appartementseigenaren kan worden aangemerkt als een eigenwoningschuld. Een vereniging van eigenaars is verantwoordelijk voor het onderhoud en de verduurzaming van het gebouw waarin de appartementseigenaren hun... lees verder

HIR lichaam bedrijfsopvolging

Antwoord op Kamervragen over het belastinglek bij Duitse beleggingsfondsen

De staatssecretaris van Financiën licht toe waarom buitenlandse vastgoedfondsen jarenlang buiten de Nederlandse vennootschapsbelasting vielen. Ondanks het grote budgettaire verlies ziet hij geen rechtvaardiging voor maatregelen met terugwerkende kracht.

ovb bij appartement in kantoorgebouw

Intensivering kostenverhaal als alternatief voor planbatenheffing bij gebiedsontwikkeling

Publieke investeringen in gebiedsontwikkeling moeten beter worden bekostigd uit de waardestijging van grond. Minister Keijzer kiest voor intensivering van het bestaande kostenverhaal boven invoering van een nieuwe planbatenheffing.

vastgoed buitenland

KGS kwalificatie passieve verhuur aan derden van buitenlands vastgoed

De sub-kennisgroep Pijler 2 heeft de vraag beantwoord of het door een entiteit passief verhuren van in het buitenland gehouden vastgoed aan derden kwalificeert als een vaste inrichting onder de Wmb 2024, indien dit vastgoed niet is aan te merken als een vaste inrichting onder het van toepassing zijnde belastingverdrag, op grond van een bepaling die vergelijkbaar is met artikel 5 van het OESO-MV.

Evaluatie hypothecaire leennormen: ruimte voor verbetering

De hypothecaire leennormen dragen bij aan verantwoorde kredietverstrekking en financiële stabiliteit, maar beperken de toegang tot de koopwoningmarkt. Minister Heinen licht de uitkomsten en aanbevelingen van de onafhankelijke evaluatie van SEO toe.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass in de Eigenwoningregeling

Opleidingen

Online cursus Eindejaarstips

Masterclass Vastgoedfiscaliteiten

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Masterclass in de Eigenwoningregeling

Masterclass Overdrachtsbelasting

AGENDA

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×