• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Privégebruik auto ook mogelijk bij 24-uurs diensten

21 februari 2014 door Giniraynha Poulina

Ook de werknemer die 24/7 beschikbaar moet zijn voor zijn werk kan de (bestel)auto van de zaak voor privédoeleinden gebruiken. Volgens de rechter kwalificeren alleen de kilometers die hij rijdt vanaf het moment waarop hij wordt opgeroepen als zakelijke kilometers.

Een storingsmonteur die 24-uursdiensten draaide meende dat de bestelauto van de zaak niet voor privédoeleinden kon worden gebruikt. Hij stelde bovendien dat die auto door zijn aard en inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt was voor goederenvervoer. De inspecteur was echter niet hiervan overtuigd en nam het standpunt in dat een bijtelling voor het privégebruik van de bestelauto moest worden toegepast. De man wist noch de inspecteur, noch de rechter op andere gedachten te brengen. De kilometers die de man had gereden tijdens ritten waarbij een oproep uitbleef (dus buiten werktijd) moesten worden aangemerkt als privékilometers. Het privékarakter was namelijk zo overheersend dat niet kon worden gezegd dat die kilometers zakelijke kilometers waren. Het deed er niet toe dat de echtgenote van de man haar eigen auto gebruikte bij privé aangelegenheden, zodat zij over eigen vervoer beschikte voor het geval de man een oproep kreeg. Het hof oordeelde dat alleen de kilometers die de man had gereden vanaf het moment waarop hij tijdens een privé rit werd opgeroepen aangemerkt konden worden als zakelijke kilometers.

 

Wet: artikel 13bis Wet loonbelasting 1964

Zie ook Hof Amsterdam, 16 mei 2013, ECLI:NL:GHAMS:2013:CA0469, 11-00679

Meer informatie: Hoge Raad, 14 februari 2014, ECLI:NL:HR:2014:315, 13/03147

Filed Under: Arbeid & loon, Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Aanvragen bijzonder uitstel aangifte 2012 uiterlijk 1 maart
Volgende artikel
Geen urenregistratie betekent geen zelfstandigenaftrek

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Optas-affaire: langdurige strijd om havenpensioenen en toezicht DNB

De juridische strijd rond het havenpensioenfonds Optas en de rol van Aegon sleept al bijna twintig jaar voort. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft inzicht in de geschiedenis, de rol van toezichthouder DNB en de geleerde lessen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

btw

Kabinet onderzoekt uitzendverbod en verplicht percentage vaste dienst in risicosectoren

Het kabinet verkent aanvullende maatregelen om misstanden met uitzendkrachten in sectoren als de vlees-, schoonmaak-, transport- en teeltsector effectiever aan te pakken. De aanleiding voor deze verkenning zijn aanhoudende signalen van misstanden en overtredingen van arbeidswetten, vooral in sectoren waar veel met uitzendkrachten wordt gewerkt. Uit analyse blijkt dat het risico op overtredingen van arbeidsvoorwaarden... lees verder

Boete voor ABN AMRO wegens overtreden bonusverbod

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een boete van € 15 miljoen opgelegd aan ABN AMRO) wegens het overtreden van het bonusverbod.

BIV oud militairen

Afgekeurde oud-militairen willen belastingvrije schadevergoeding

Afgekeurde oud-militairen die tijdens hun dienst blijvend invalide zijn geraakt, moeten inkomstenbelasting betalen over de smartengeldvergoeding die zij van Defensie ontvangen. Dit tot grote frustratie van de betrokkenen, omdat vergelijkbare uitkeringen voor politiemensen en brandweerlieden wél belastingvrij zijn.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Werken in de grensstreek

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×