• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Transparanter toezicht financiële markten

6 september 2017 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

De toezichthouders de Autoriteit Financiële markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) krijgen meer mogelijkheden om overtredingen door financiële instellingen openbaar te maken. Dat is de kern van het wetsvoorstel transparant toezicht financiële markten dat minister Dijsselbloem van Financiën 4 september naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het wetsvoorstel geeft de AFM en DNB meer mogelijkheden tot publicatie van waarschuwingen in geval van overtredingen die schadelijk kunnen zijn voor betrokkenen. Ook kunnen de toezichthouders sneller hun reactie geven als instellingen zelf informatie over hun overtredingen naar buiten brengen. Verder maakt het wetsvoorstel het mogelijk dat DNB overzichten publiceert waarmee kerncijfers van banken kunnen worden vergeleken.

Versterken vertrouwen financiële sector

Transparanter toezicht verbetert de informatiepositie van het publiek en kan zo volgens minister Dijsselbloem van Financiën het vertrouwen in de financiële sector en de toezichthouders versterken. 'Meer inzicht in prestaties werkt bovendien disciplinerend en zal financiële instellingen stimuleren het nog beter te doen’, aldus Dijsselbloem.

Het wetsvoorstel regelt ook dat de rechtspositie van betrokkenen wordt verbeterd bij het openbaar maken van informatie over de naleving van de Wet financieel toezicht en de Wet toezicht accountantsorganisaties. In verband met Europees recht over het beroepsgeheim krijgen AFM en DNB niet de bevoegdheid om namen van instellingen bekend te maken in de openbare onderzoeksresultaten.

 

Bron: Ministerie van Financiën, 04-09-2017

Meer informatie: Nader rapport wetsvoorstel transparant toezicht financiële markten

Vorige artikel
Wiebes beantwoordt vragen over de APA-/ATR-praktijk
Volgende artikel
Gevolgen van de ontbindende voorwaarde bij 100k-vrijstelling

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Rapport Algemene Rekenkamer over internationaal fiscaal (verdrags)beleid

De Algemene Rekenkamer heeft op verzoek van de Tweede Kamer onderzoek verricht naar maatregelen ter voorkoming van belastingontwijking en in het bijzonder de rulingpraktijk van de Belastingdienst.

fraude belastingadviseur

Wie niet van BOR weet, moet niet aan aangifte beginnen

Als een administratiekantoor niet weet hoe de bedrijfsopvolgingsfaciliteit werkt, kan het maar beter niet de opdracht aanvaarden om een aangifte erfbelasting in te dienen.

ABN Amro schikt voor 480 miljoen in witwaszaak

ABN Amro is een schikking van € 480 miljoen overeengekomen met het Openbaar Ministerie. De bank betaalt een boete van € 300 miljoen, plus €180 miljoen ter 'ontneming'.

Vergrijpboete adviseur

Fout door vertrouwen op praktische werkwijze fiscus: avas

De voorwaarden om het lage tarief van de dividendbelasting te hanteren zijn niet zo eenvoudig.

Initiatieven om digitale bedrijven te belasten

Er zijn meerdere initiatieven op het gebied van belastingheffing in de digitale economie. Sommige initiatieven bestaan uit het toewijzen van winsten van gedigitaliseerde bedrijven aan bepaalde staten. Maar een ander voorstel betreft de invoering van een aanvullende belasting als de bronheffing onder een bepaald minimum blijft.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

PE-Pitstop Aansprakelijkheid van de adviseur

AGENDA

Online cursus Meldplicht grensoverschrijdende constructies (DAC6)

Online cursus werken over de grens met België

Online workshop transfer pricing in het mkb

Online course international tax developments

Recent nieuws

voorlopige aanslag 2021

Belastingdienst verlengt aangiftetermijn IB voor mensen met machtigingscode

Adviseur schade verhalen

Met uitval maat loopt btw-ondernemerschap bv ten einde

Vermogensongelijkheid groter dan gedacht

Verdrag staat progressief box 3-rendement toe

Evaluatie energiebelasting: zorg voor duidelijkheid tariefontwikkeling

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×