• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

A-G laat crisisheffing pas op 25 mei 2012 ingaan

29 juni 2015 door Remco Latour

Opnieuw lijkt het erop dat de wetgever met de invoering van crisisheffing toch een beetje te ver is gegaan. In een cassatieprocedure stelt Advocaat-Generaal (A-G) Wattel vast dat de terugwerkende kracht van deze heffing niet verder mag gaan dan 25 mei 2012.

De pseudo-eindheffing hoge lonen oftewel crisisheffing is al diverse malen aangevochten, maar lang niet altijd met succes. Zie bijvoorbeeld ‘Hof acht crisisheffing niet onrechtmatig’. Daarentegen oordeelde Rechtbank Noord-Holland dat de terugwerkende kracht van de crisisheffing wel te ver ging (zie: ‘Geen crisisheffing over incidenteel loon vóór 26 april 2012’). En terwijl de rechtbank akkoord ging met de terugwerkende kracht vanaf 26 april 2012, concludeert de A-G dat men niet verder mag gaan dan 25 mei 2012.

 

Niet-voorzienbare heffing

De A-G vindt dat de wetgever met de invoering van de pseudo-eindheffing hoge lonen de reikwijdte van de wet op de loonbelasting niet onaanvaardbaar heeft opgerekt. Evenmin is sprake van een ongelijke behandeling zonder redelijke rechtvaardiging. Het voorzienbaarheidsbeginsel was geschonden, omdat pas op 25 mei 2012 duidelijk werd dat de crisisheffing over heel 2012 zou worden geheven. De terugwerkende kracht van de crisisheffing had bovendien onvoldoende effect op het begrotingstekort om de schending te rechtvaardigen. De A-G adviseert een rechtsherstel door middel van niet-heffing over het loondeel dat vóór 25 mei 2012 al de € 150.000 overschreed.

 

Wet: artikel 32bd Wet LB 1964 (op 1 januari 2013)

Meer informatie: Parket bij de Hoge Raad, 18 juni 2015 (gepubliceerd 25 juni 2015), ECLI:NL:PHR:2015:947

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Terugstorting teveel op lijfrenteproduct betaalde bedragen goedgekeurd
Volgende artikel
Extra waardevermindering bpm eenvoudiger te berekenen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

eindhoven

KGS gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft eerder een standpunt ingenomen over het vergoeden van een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (hierna: GVVA). Geldt voor een intra-corporate transferee hetzelfde?

Paspoort USA

KGS kennismigrantenregeling

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over de aanvraag van de kennismigrantenregeling.

Flexkracht

Meer rechten voor mensen met tijdelijke contracten

Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat in het wetsvoorstel ‘Meer zekerheid flexwerkers’ dat de regering heeft aangeboden aan de Tweede Kamer.

schijnzelfstandigheid; opheffen handhaningsmoratorium

Praktijkvoorbeelden loondienst of zelfstandig ondernemer

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft praktijkvoorbeelden gepubliceerd met een uitleg hoe een arbeidsrelatie wordt beoordeeld.

loon dga

Draagt de dga zijn steentje bij?

Het merendeel van de dga’s neemt een gebruikelijk loon in aanmerking dat past bij de wettelijke vereisten. Daarnaast gaat het realiseren van de doelen gepaard met lage uitvoerings- en administratieve lasten. Staatssecretaris Van Oostenbruggen stuurt de Tweede Kamer het rapport Evaluatie gebruikelijkloonregeling: Draagt de dga zijn steentje bij?

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Masterclass ZZP dossier – Schijnzelfstandigheid

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Werken in de grensstreek

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×