• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Positieve waardering alleen is onvoldoende voor anbi-status

28 februari 2023 door Remco Latour

kunstvoorwerpen

Activiteiten van een stichting moeten zijn gericht op mensen met een hulpvraag, wil de stichting kwalificeren als een algemeen nut beogende instelling.

Anbi-status heeft belangrijke fiscale gevolgen

Als een lichaam kwalificeert als een zogeheten algemeen nut beogende instelling, heeft dat diverse fiscale gevolgen. De status van algemeen nut beogende instelling (anbi) is van belang voor verschillende belastingen. Zo zijn giften aan anbi’s binnen bepaalde grenzen aftrekbaar in de inkomsten- en vennootschapsbelasting. Bovendien hoeven anbi’s in beginsel geen schenkbelasting te betalen over de donaties die zij ontvangen.

Algemene voorwaarden voor de anbi-status

Een instelling moet aan bepaalde voorwaarden voldoen als zij de status van anbi wil verkrijgen en behouden. Als het gaat om een instelling die is gevestigd in een staat die geen EU-lidstaat of aangewezen staat is, kan de minister van Financiën voorwaarden stellen aan de anbi-status.

Als een privaatrechtelijke instelling is gevestigd in Nederland, een andere EU-lidstaat of een aangewezen staat, dient zij te voldoen aan de volgende voorwaarden om te kwalificeren als een anbi:

  • zij is geen aandelenvennootschap, coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij of een ander lichaam waarin bewijzen van deelgerechtigdheid zijn uit te geven;
  • de instelling is voor minstens 90% gericht op het algemeen nut. Bij algemeen nut valt onder meer te denken aan welzijn, cultuur, wetenschappelijk onderzoek en natuurbescherming;
  • zij maakt haar gegevens via internet op elektronische wijze openbaar;
  • de inspecteur merkt de instelling aan als anbi. Onder bepaalde omstandigheden kan hij trouwens de anbi-status weer intrekken;
  • de instelling voldoet aan nadere voorwaarden die bij ministeriële regeling zijn vastgesteld.

Algemeen nut

Volgens Rechtbank Noord-Holland is het algemeen nut een open norm, die men mede moet inkleuren aan de hand van de maatschappelijke opvattingen en het spraakgebruik. Duidelijk is echter dat het niet mag gaan om de uitsluitend de bevrediging van een particulier belang. Zelfs niet als van de bevrediging van dat particuliere belang zijdelings een werking uitgaat ten gunste van het algemeen nut. In de desbetreffende zaak had een stichting de anbi-status aangevraagd. De stichting hield zich bezig met het zogeheten TijdSparen. Daarbij is sprake van wederkerige dienstverlening. In dit geval vindt community building plaats doordat deelnemers eens per maand met elkaar gaan eten, met door eenieder zelfgemaakt, vaak favoriete, gerecht.

Activiteiten moeten niet op iedereen zijn gericht

De rechtbank erkent dat velen het TijdSparen positief waarderen en zien als een positieve bijdrage aan de samenleving. Maar strikt genomen richt de stichting zich op iedereen en niet uitsluitend mensen met een hulpvraag. De positieve effecten van de activiteiten van de stichting op het algemeen nut vormen een bijwerking, aldus de rechtbank. De stichting kwalificeert daarom niet als een anbi.

Aanvullende voorwaarden voor de anbi-status

Bij ministeriële regeling zijn de volgende aanvullende voorwaarden vastgesteld:

  • De instelling heeft niet de bedoeling met het totaal van haar algemeen nuttige activiteiten winst te behalen. Dit moet blijken uit zowel de regelgeving als de feitelijke werkzaamheden van de instelling;
  • Uit zowel de regelgeving als feitelijke werkzaamheden van de instelling blijkt dat zij voor minstens 90% het algemeen nut dient;
  • Zij voldoet aan de beschikkingseis.
  • De instelling mag niet te veel vermogen aanhouden (anti-oppoteis);
  • Bestuursleden van de instelling mogen geen andere beloning ontvangen voor hun werkzaamheden dan een onkostenvergoeding en een niet-bovenmatig vacatiegeld;
  • Het beleidsplan van de instelling voldoet aan bepaalde voorwaarden.
  • De beheerkosten van de instelling staan in redelijke verhouding tot haar bestedingen ten behoeve van haar doel;
  • Bij opheffing van de instelling is een batig liquiditeitssaldo beperkt te besteden.
  • De administratie van de instelling geeft voldoende inzicht in zaken zoals beheerskosten en de omvang en besteding van het vermogen; en
  • De instelling maakt via internet op elektronische wijze informatie met betrekking tot haar functioneren openbaar.

Beschikkingseis

De beschikkingseis houdt in dat er geen natuurlijk persoon of rechtspersoon is die over het vermogen van de instelling kan beschikken alsof het haar eigen vermogen was. Dit moet blijken uit zowel de regelgeving van de instelling als aan de hand van de feiten. De inspecteur kan onder nader te stellen voorwaarden toestaan dat een stichting vrijelijk kan beschikken over het vermogen van haar steunstichting en/of omgekeerd.

Toelichting op anti-oppoteis

De anbi vermeldt in haar financiële administratie het doel waarvoor zij haar vermogen aanhoudt en motiveert de omvang van haar vermogen. Op grond van de anti-oppoteis mag een anbi niet meer vermogen aanhouden dan zij in redelijkheid nodig heeft om haar (te verwachten) werkzaamheden voort te zetten en zo haar doelstelling te behalen. Tot dit aan te houden vermogen behoort:

  • vermogen dat of vermogensbestanddelen die de anbi heeft verkregen krachtens uiterste wilsbeschikking of schenking. Het gaat daarbij om vermogensbestanddelen die de instelling in stand moet houden als gevolg van de voorwaarden die zijn verbonden aan de wilsbeschikking of schenking;
  • vermogensbestanddelen voor zover de instandhouding daarvan voortvloeit uit de doelstelling van die instelling, en
  • activa en vermogensbestanddelen die de instelling aanhoudt om bepaalde activa te kunnen aanschaffen. Het moet daarbij gaan om activa die de instelling in redelijkheid nodig heeft om haar doelstelling te realiseren.

Actueel beleidsplan

De instelling moet een actueel beleidsplan hebben dat inzicht geeft in de werkzaamheden die zij moet verrichten om haar doelstelling te realiseren. Het beleidsplan moet ook inzicht geven in de wijze van inkomstenwerving en het beheer en de besteding van het vermogen van de instelling.

Besteding van eventueel batig liquidatiesaldo

Bij de liquidatie van een instelling blijft soms nog wat over aan geld of andere bezittingen. In deze situatie is dit zogeheten batige liquidatiesaldo niet zomaar uit te keren zonder dat de anbi-status gevaar loopt. Daarom moet uit de regelgeving van de instelling blijken dat bij opheffing van de instelling een batig liquidatiesaldo wordt besteed ten behoeve van een anbi of vergelijkbare buitenlandse instelling. Die andere anbi of buitenlandse instelling moet een soortgelijke doelstelling hebben als de geliquideerde instelling.

Publiekrechtelijke lichamen

Overheidsinstellingen in Nederland inclusief Caribisch Nederland, in EU-lidstaten of lidstaten van de Europese Economische Ruimte (EER) tellen in dit verband in beginsel ook als anbis. Tot 1 januari 2021 waren in beginsel alle overheidsinstellingen anbi’s, dus ook overheidsinstellingen buiten de EU. Om te voorkomen dat Noord-Koreaanse gevangenissen of het nucleaire programma van Iran de anbi-status kunnen krijgen, is de eis toegevoegd dat de instelling zich bevindt binnen de EU of EER.

Wet: art. 6.33, onderdeel b, 6.34 en 6.35 Wet IB 2001, art. 16 Wet Vpb 1969, art. 33, onderdeel 4° SW 1956 en art. 2, derde lid, onderdeel m en 5b AWR

Regeling: art. 1a en 1b UR AWR 1994

Bron: Rechtbank Noord-Holland 16 januari 2023 (gepubliceerd 9 februari 2023), ECLI:NL:RBNHO:2023:417, AWB 21/2555

Verdiepingscursus Erven en Schenken

In de verdiepingscursus Erven en Schenken staan het testament en de schenking centraal; de meest voor de hand liggende instrumenten voor Estate Planning. De mogelijkheden van planning met testamenten en schenkingen zijn ongekend groot en divers. Het beoordelen van testamenten en schenkingen is complexe materie en de advisering moet zorgvuldig worden afgestemd. In deze verdiepingscursus leert u van de grootmeesters van Estate Planning alles over de kansen en bedreigingen bij het adviseren over schenken en erven.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Estate Planning, Nieuws, Verdieping, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Documenten openbaar over landbouwvrijstelling in inkomsten- en vennootschapsbelasting
Volgende artikel
Aanvragen TEK-vergoeding mkb vanaf 21 maart 2023

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Begunstigde van familiestichting belast in box 3

Een familiestichting die meer dan bijkomstig een particulier belang beoogt, kwalificeert niet als een SBBI maar door het afgezonderd vermogen als APV. Begunstigden van de stichting worden aangemerkt als fictief erfgenaam.

Belastingdienst

Stand van zaken Belastingdienst

Staatssecretaris Van Rij informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken van de Belastingdienst voorafgaand aan het Commissiedebat Belastingdienst van 23 maart 2023.

Vernietiging aanslag erfbelasting vanwege talmende fiscus

Hof Den Haag ziet in een onverklaarde vertraging in het opleggen van een navorderingsaanslag erfbelasting reden om deze hele aanslag te vernietigen.

geheimhoudingsovereenkomst

Kort voor sterven huwelijkse voorwaarden aangaan: fraus legis

Advocaat-generaal IJzerman concludeert dat de fiscus voorbij mag gaan aan huwelijkse voorwaarden die in het zicht van overlijden van een van de echtgenoten zijn aangegaan.

Bedrijf op curacao, feitelijke leiding in Nederland

Schenking door SPF is schenking door insteller SPF

Rechtbank Gelderland ziet een schenking door een SPF als een schenking door de insteller van de SPF.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Vereffening van Nalatenschappen

Specialisatieopleiding Estate Planning

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Stoomcursus Voorkom ruzie bij de kist

Online cursus Steward-ownership

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×