• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

A-G: pijplegging is geen internationaal verkeer

31 mei 2021 door Remco Latour

Sommige belastingverdragen kennen het heffingsrecht over loon uit werkzaamheden aan boord van een schip toe aan de staat waar de werkgever is gevestigd. De werkgever moet dat schip dan wel exploiteren voor internationaal verkeer. Advocaat-generaal Niessen ziet het leggen van pijpleidingen niet als internationaal verkeer.

Drie werknemers hadden een cassatieprocedure ingesteld. Zij woonden in Nederland, maar waren in dienst van een Zwitserse werkgever. Zij verrichtten hun werkzaamheden aan boord van een schip van een vennootschap die was gelieerd aan de werkgever. De belangrijkste diensten van die vennootschap waren het leggen van pijpleidingen en het verwijderen van platforms. Vanaf 18 november 2014 is het schip overgebracht van een werf in Zuid-Korea naar een andere haven voor afbouw. Het schip is op 6 augustus 2016 voor het eerst uitgevaren op tests op de Noordzee. De werknemers stellen dat Zwitserland het heffingsrecht had om hun loon te belasten over de jaren 2014 en/of 2015. In hun ogen is het schip namelijk gebruikt voor exploitatie voor internationaal verkeer.

Geen vervoer van personen of goederen

De Advocaat-generaal (A-G) meent dat men onder internationaal verkeer het (commerciële) vervoer van personen en goederen moet verstaan. Het leggen van pijpleidingen en het verwijderen van platforms is volgens hem geen vorm van internationaal verkeer. En tijdens de afbouwfase droeg het schip alleen zijn eigen gewicht, bemanning en eventuele onderdelen voor de bouw. De A-G adviseert de Hoge Raad daarom de cassatieberoepen van de werknemers ongegrond te verklaren.

Verdrag: art. 15, derde lid Verdrag NL-Zwitserland

Wet: art. 3.81 Wet IB 2001

Bronnen: Parket bij de Hoge Raad 30 april 2021 (gepubliceerd 27 mei 2021), ECLI:NL:PHR:2021:441, 20/03226, Parket bij de Hoge Raad 30 april 2021 (gepubliceerd 28 mei 2021), ECLI:NL:PHR:2021:476, 20/03228 en Parket bij de Hoge Raad 30 april 2021 (gepubliceerd 28 mei 2021), ECLI:NL:PHR:2021:478, 20/03227

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Helft bezwaren tegen NOW1-vaststelling ongegrond
Volgende artikel
Ruim 40% toegekende NOW-steun voor horeca

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Nieuwe versie Kennisdocument IKV is beschikbaar

Het Kennisdocument IKV versie mei 2022 is gepubliceerd. In het kennisdocument staat  actuele informatie over de inkomstenverhouding en wat er gaat wijzigen per 1 januari 2024. 

Aanpassing waarde werknemersaandelen door derdentransactie

Mr. Pieter van Tilburg gaat in een Tax Talks e-learning dieper in op effecten van transacties met werknemersaandelen op een vaststellingsovereenkomst met de fiscus.

Belastingontwijking KLM-piloten

Minister Kaag: bonus ceo Air France-KLM onbegrijpelijk en ongepast

De bonus voor de ceo van Air France-KLM is onbegrijpelijk en ongepast. Minister Kaag en minister Harbers beantwoorden Kamervragen over de bonus van € 3,3 miljoen voor de topman van Air France-KLM. 

Mogelijke afschaffing 30%-regeling leidt tot onrust

‘Ga niet rommelen met de 30%-regeling voor buitenlands talent. Dit zet de Nederlandse bedrijven van de toekomst (scale-ups) op achterstand en maakt Nederland onaantrekkelijker voor het technische talent dat we keihard nodig hebben.’ Die oproep doen zo’n 40 bedrijven, VNO-NCW, Techleap en tal van ondernemersorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer.

Werk- en woonplaats zijn belangrijke aanwijzingen woonland

Als iemand gedurende een deel van het jaar ook in het buitenland werkt en daar woont, is hij in beginsel niet heel het jaar inwoner van Nederland.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Wegwijs in de Loonbelasting en werkkostenregeling

Online cursus werken in de grensstreek

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Arbeidsrechtelijke en fiscale aspecten dienstbetrekking

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×