• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Aanpassingen in vierde anti-witwasrichtlijn

19 augustus 2014 door Jelle Berghuis

De staatssecretaris van Financiën heeft gerapporteerd over de voortgang van de onderhandelingen betreffende de vierde anti-witwasrichtlijn. Hierbij komen onder andere PEPs, UBO-informatie en de ‘Zwarte lijst’ aan de orde.

Drempelwaarde handelaren goederen van grote waarde

In de tekst van de algemene oriëntatie is de drempelwaarde voor handelaren in goederen van grote waarde niet verlaagd naar EUR 7.500 (zoals aanvankelijk voorgesteld door de Commissie), maar naar EUR 10.000. Dit komt beter dan het Commissievoorstel overeen met de Nederlandse positie. Die positie was dat dit drempelbedrag, zonder onderbouwing met een risicoanalyse, ongewijzigd zou moeten blijven (op EUR 15.000). 

 

Uitzonderingen aanbieders gokdiensten

In lijn met het voorstel van de Commissie zijn in de algemene oriëntatie alle aanbieders van gokdiensten aangemerkt als instellingen (met bijbehorende verplichting om cliëntenonderzoek te doen en een meldingsplicht). Er is echter de mogelijkheid opgenomen dat lidstaten, op basis van een risicobeoordeling, die aanbieders (met uitzondering van casino’s en aanbieders van grensoverschrijdend online gokken) geheel of gedeeltelijk kunnen uitzonderen van de richtlijnverplichtingen. Die mogelijkheid van nationale flexibiliteit is geheel in lijn met de Nederlandse positie.

 

PEPs

Met betrekking tot politiek prominente personen (politically exposed persons, ook wel ‘PEPs’), is de tekst van de algemene oriëntatie niet conform de aanbevelingen van FATF. De FATF aanbevelingen bieden de mogelijkheid om bij cliëntenonderzoek binnenlandse PEPs minder streng te behandelen dan buitenlandse PEPs. Het is op grond van die aanbevelingen niet mogelijk om PEPs afkomstig uit een andere lidstaat eveneens te behandelen als binnenlandse PEPs. Een onderscheid tussen ‘eigen’ PEPs en PEPs uit een andere lidstaat is echter niet te rijmen met principes van de interne markt en om die reden is dit onderscheid dan ook niet opgenomen in de algemene oriëntatie.

 

UBO-informatie

De tekst van de algemene oriëntatie met betrekking tot informatie over uiteindelijk belanghebbenden (UBO-informatie) is uitgebreider geworden dan het voorstel van de Commissie. De tekst bevat nog steeds de verplichting voor bedrijven en andere juridische entiteiten om bij te houden wie hun uiteindelijk begunstigde(n) is/zijn. In aanvulling daarop schrijft de tekst van de algemene oriëntatie voor dat UBO-informatie gehouden moet worden op een specifieke locatie. Als voorbeelden van een dergelijke specifieke locatie wordt genoemd een openbaar centraal bedrijvenregister of data opvraagsystemen. Ook staat in de tekst expliciet vermeld dat het feit dat de bedrijven en andere juridische entiteiten UBO-informatie moeten bijhouden en het feit dat die informatie op een specifieke locatie moet worden gehouden, de instellingen niet ontslaat van de verplichting om zelf cliëntenonderzoek te doen. Nederland heeft deze tekst gesteund in de onderhandelingen.

 

Zwarte lijst

Nederland heeft, met de Commissie, in de onderhandelingen gepleit voor het geheel achterwege laten van een lijst van derde landen die “equivalent” zijn aan de EU-lidstaten voor wat betreft hun systemen ter bestrijding en voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (een zogenaamde “witte lijst”). Ook een EU-lijst van landen met strategische tekortkomingen in hun regelgeving met betrekking tot witwassen en terrorismefinanciering (een zogenaamde “zwarte lijst”) past naar het Nederlands oordeel niet in een risicogebaseerde benadering. Er is echter voor gekozen om in de tekst van de algemene oriëntatie een rechtsbasis op te nemen voor een EU zwarte lijst.

Meer informatie: Kamerbrief over voortgang onderhandelingen vierde anti-witwasrichtlijn

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
Redelijk bedrag aan energielasten wijst op duurzaam tehuis
Volgende artikel
Geen foutenleer: slechts correctie via verliesverrekening

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

kennisgroepstandpunten

Website met standpunten kennisgroepen gelanceerd

Vanaf 30 maart 2023 worden standpunten van de kennisgroepen van de Belastingdienst openbaar gemaakt via een speciaal daarvoor bestemde website.

ESG

CSRD-rapportage: Wat elke accountant moet weten 

Met de invoering van de CSRD-regeling is duurzaamheidsrapportage een verplichting geworden voor bedrijven. Als accountant is het niet langer een kwestie van wat je zou kunnen doen, maar van wat je moet doen om te voldoen aan de nieuwe rapporteringsvereisten.

rechtspraak Hoge Raad

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 31 maart 2023

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 31 maart 2023 aanstaande de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

glastuinbouw

Kabinet voorstander vlak tarief energiebelasting

Het kabinet is in principe voorstander van het geleidelijk toewerken naar een vlak tarief in de energiebelasting met zo min mogelijk uitzonderingen om de externe milieukosten effectief en efficiënt te beprijzen in alle sectoren. Dit antwoordt staatssecretaris Van Rij op vragen die zijn gesteld in het schriftelijk overleg van de vaste commissie voor Financiën op 1 februari 2023.

tiktok belastingdienst

Ook Belastingdienst wil apps als TikTok weren van werktelefoon

Medewerkers van de Belastingdienst is gevraagd TikTok van hun werktelefoon te verwijderen. Dat bevestigt een woordvoerder van de Belastingdienst aan NRC.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×