
Het kabinet wil een langere betalingsregeling toestaan voor de betaling van een in een saneringsakkoord overeengekomen bedrag. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in antwoord op Kamervragen over het voorkomen van onnodige faillissementen van financieel gezonde bedrijven en het bieden van maatwerk voor ondernemers met coronabelastingschulden.
De staatssecretaris benadrukt dat alternatieven beschikbaar moeten zijn voor levensvatbare ondernemingen die niet kunnen voldoen aan de standaard coronabetalingsregeling van zestig maanden. Een van deze alternatieven is een saneringsakkoord waarbij een deel van de belastingschuld wordt kwijtgescholden. Wijzigingen van de Leidraad invordering 2008 (LI 2008) zijn haalbaar gebleken per 1 juli 2025, voor wat betreft de termijn voor betaling van het akkoordbedrag en het beleid rondom dwangcrediteuren.
Meer flexibiliteit
Hoewel de termijn van twaalf maanden in de praktijk vaak voldoende is en ruimte bestaat voor maatwerk, is het inmiddels duidelijk dat meer flexibiliteit wenselijk is in de huidige praktijk. Het voornemen is om per 1 juli 2025 een wijziging in het beleid te introduceren die het expliciet mogelijk maakt om een langere betalingsregeling toe te staan voor de betaling van een in een saneringsakkoord overeengekomen bedrag. Daarbij geldt als voorwaarde dat de ondernemer aannemelijk maakt dat hij het bedrag van het saneringsakkoord niet binnen twaalf maandelijkse termijnen kan voldoen en de nakoming van het akkoord voldoende is geborgd.
Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord
In welke situatie dient de gewone liquidatieprocedure gevolgd te worden, wanneer de turboliquidatie procedure en wanneer vraag je een faillisement aan. En hoe kan een WHOA liquidatie akkoord helpen om een faillissement te voorkomen en de rechtspersoon netjes te liquideren. De turboliquidatie lijkt een aantrekkelijke ontbindingsmogelijkheid, maar is niet risicoloos. In dat kader wordt stilgestaan bij de positie van de onbetaald gebleven schuldeisers na (turbo)liquidatie, alsmede de positie van het bestuur en de aansprakelijkheidsrisico’s.
Geef een reactie