• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Uitstel van betaling

24 juni 2013 door Remco Latour

In de huidige economische situatie kan het voor belastingplichtigen lastig zijn om op tijd hun belastingen te betalen. In dat geval is het mogelijk om uitstel van betaling van de belastingschuld te vragen. De fiscus zal echter voorwaarden stellen aan dit uitstel om te voorkomen dat uitstel geen afstel wordt.

Redenen uitstel

Er zijn drie redenen waarom de fiscus een belastingplichtige meer tijd geeft om de belasting te betalen:

  • de belastingplichtige heeft betalingsproblemen;
  • de belastingplichtige verwacht een belastingteruggaaf en heeft ook een verzoek tot teruggave ingediend; of
  • de belastingplichtige is een bezwaar- of beroepsprocedure tegen de desbetreffende aanslag begonnen.

Overigens geeft de ontvanger van de belastingen geen uitstel van betaling voor zover het gaat om motorrijtuigenbelasting, BPM of de belasting zware motorrijtuigen. Bij faillissement zal de Belastingdienst evenmin uitstel van betaling willen verlenen.

 

Betalingsproblemen

In de praktijk vormen betalingsproblemen de meest aangevoerde reden bij het vragen om uitstel van betaling. Men spreekt van betalingsproblemen als bij het vervallen van de laatste termijn nog niet alles is betaald. Maar de belastingplichtige verkeert ook in betalingsproblemen als hij de tussentijdse termijnen niet kan betalen, terwijl hij bij de laatste termijn wel alles zou kunnen betalen. Wie om uitstel van betaling verzoekt, kan tegelijkertijd een betalingsregeling voorstellen.

 

Uitstel vanwege bezwaar of beroep

Wie bezwaar maakt tegen een aanslag en/of boete kan in zijn bezwaarschrift ook uitstel van betaling aanvragen. Maar zelfs als een expliciet verzoek om uitstel ontbreekt, zal de inspecteur het bezwaarschrift tegelijkertijd aanmerken als een verzoek om uitstel van betaling. Uitstel van betaling is ook mogelijk wanneer de ondernemer beroep heeft ingesteld tegen de aanslag. In dat geval moet hij de inspecteur daarvan op de hoogte stellen door een kopie van het beroepschrift aan de Belastingdienst te sturen en daarbij verzoeken om uitstel van betaling. 

 

Zakelijke belastingen

De Belastingdienst zal niet snel uitstel van betaling verlenen voor de zogenoemde zakelijke belastingen, zoals omzetbelasting en loonbelasting. Daarbij is de achterliggende gedachte dat deze belastingen niet drukken op de ondernemer zelf, maar op de consument of de werknemer. Het geven van uitstel zou bovendien een concurrentieverstoring kunnen vormen. De fiscus wil nog wel eens uitstel van betaling verlenen als er voor de ondernemer geen andere kredietfaciliteiten openstaan, het bedrijf op relatief korte termijn uit de problemen zal komen en het bedrijf ook op langere termijn levensvatbaar is.

 

Verzoek om uitstel

Wie uitstel van betaling wil, moet daartoe een schriftelijk verzoek indienen bij de eenheid van de Belastingdienst waaronder hij valt. In het verzoek om uitstel van betaling moet hij aangeven voor welk bedrag en voor welke aanslag hij uitstel van betaling vraagt. Verder moet hij motiveren waarom hij niet tijdig betaalt. Is de verzoeker een ondernemer, dan zal hij daarnaast meer stukken moeten overleggen. Daarbij valt onder andere te denken aan recente jaarstukken, belastingaanslagen, een tussentijdse balans en resultatenrekening, een liquiditeitsprognose en een overzicht van de crediteuren en debiteuren. Aan de hand van deze stukken kan de ontvanger de betalingscapaciteit berekenen. De betalingscapaciteit is het bedrag aan liquide middelen, dat op grond van de zogenoemde betalingsbegroting de betalingsverplichtingen overtreffen.

 

Eisen van zekerheid

Vaak zal de ontvanger alleen het verzoek om uitstel van betaling honoreren als de verzoeker zekerheid kan stellen dat hij de belastingschuld uiteindelijk zal voldoen. Dit kan bijvoorbeeld door het verstrekken van een bankgarantie aan de Belastingdienst, het vestigen van een hypotheek of door vorderingen over te dragen aan de Belastingdienst.

 

Beschikking

Het oordeel van de fiscus over het verzoek om uitstel van betaling wordt opgenomen in een beschikking. In die beschikking vindt men of de afwijzing van het verzoek om uitstel van betaling, of de voorwaarden waaronder het uitstel van betaling is verleend. Tegen de beschikking is administratief beroep mogelijk bij de Belastingdienst. Als de ontvanger meent dat de verzoeker niet meer voldoet aan de voorwaarden van het uitstel, kan hij het uitstel beëindigen. Ook dit gebeurt per beschikking.

 

Uitstel tijdens administratief beroep

Gedurende de procedure van het administratief beroep moet de ontvanger in beginsel handelen alsof hij het verzoek om uitstel heeft toegekend. Zijn er aanwijzingen dat de belangen van de staat kunnen worden geschaad door dit uitstel, dan mag de ontvanger toch invorderingsmaatregelen treffen. In een zaak voor Rechtbank Zeeland-West-Brabant had de ontvanger tijdens het administratief beroep van de belanghebbende aanmaningskosten in rekening gebracht. De ontvanger wist echter niet aannemelijk te maken dat de belangen van de staat gevaar liepen. De rechtbank oordeelde dat de fiscus daarom tijdens het administratief beroep uitstel had moeten geven, zodat de belanghebbende de aanmaningskosten niet hoefde te betalen.

 

Wet: artikel 25 IW 1990

Regeling: artikel 1b, tweede lid, Uitv.reg. IW 1990

Beleid: artikel 25.7.1 Leidraad invordering 2008

Meer informatie: Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 8 mei 2013 (gepubliceerd 19 juni 2013), LJN: CA3823

Filed Under: Formeel belastingrecht, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Weekers in cassatie tegen btw-vrijstelling magnetiseur
Volgende artikel
Korting die apotheker in privé ontving was uitdeling

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

malta

Besluiten op Woo-verzoeken

De staatssecretaris van Financiën heeft enkele besluiten gepubliceerd op Woo-verzoeken.

contant geld

Nieuwe anti-witwasaanpak: lasten omlaag, barrières omhoog

De ministers Heinen en Van Weel hebben een Kamerbrief gestuurd over de nieuwe anti-witwasaanpak  die enerzijds de lasten voor bonafide burgers en ondernemers verlaagt, en anderzijds criminelen effectiever buiten het financiële systeem houdt.

cameratoezicht douane

Besluit cameratoezicht douane

Het Besluit cameratoezicht douane is gepubliceerd.

betaald ouderschapsverlof

Stichting niet als ANBI: primair particulier belang

Het hof oordeelt dat de stichting niet voldoet aan de ANBI-criteria omdat zij met haar activiteiten vooral particuliere belangen dient in plaats van het algemeen nut.

A‑G: keuzevrijheid ontvanger bij bestuurdersaansprakelijkheid

A‑G pleit voor discretionaire aansprakelijkstelling na meldingsverzuim Een dga is bestuurder van een holding die tot 29 maart 2019 aandeelhouder en bestuurder is van een werk‑bv. Over de tijdvakken november 2018–februari 2019 legt de ontvanger naheffingsaanslagen loonheffingen en omzetbelasting op. Bij beschikking van 5 juli 2019 stelt hij de dga op grond van artikel 36 IW 1990 aansprakelijk voor € 142.852. Zowel rechtbank... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×